Michael Chaney ontdekte afgelopen weekeinde dat hij niet bij zijn e-mail kon. Na wat speurwerk bleek dat inloggen bij Hotmail niet kon omdat de verificatiedienst Passport.com dienst weigerde. Verder onderzoek wees uit dat Passport uit de lucht was omdat Microsoft nog een rekening van 35 dollar had uitstaan bij domeinregistreerder Network Solutions.

Chaney klikte naar de site van NSI, gaf zijn creditcardnummer en betaalde de rekening. Zo was Hotmail weer bruikbaar.

"Ik heb dit niet gedaan om Microsoft voor schut te zetten," verklaart Chaney. "Ik dacht gewoon dat dit het leven voor veel Hotmail-gebruikers makkelijker zou maken."

Microsoft-woordvoerder Michiel Gosens bevestigt het verhaal van Chaney. "Wij zijn hem heel dankbaar."

Volgens de woordvoerder hebben Nederlandse Hotmail-gebruikers geen problemen gehad met inloggen. "Bij mijn weten was het een puur Amerikaans probleem." Hotmail is in de VS onbruikbaar geweest van 24 december tot 26 december.

Passport.com verifieert de identiteit van de gebruikers van Hotmail en enkele andere Microsoft-webdiensten. Of ook al deze dienst onbereikbaar zijn geweest, is onduidelijk.