In de campagne borduurt Redmond voort op een gesponsorde studie uit 2002 van IDC. Hierin werd geconcludeerd dat de lage aanschafkosten van Linux niet opwegen tegen additionele kosten zoals onderhoud. Na vijf jaar zijn bedrijven die kiezen voor Windows 2000 als serversoftware voordeliger uit, zo berekende IDC destijds in opdracht van Microsoft. In de twee pagina's tellende advertentie wil Microsoft zich naar eigen zeggen tot de feiten beperken. Het softwarebedrijf verwijst naar een aantal studies en analistenrapporten waarin de vermeende voordelen van Windows breed worden uitgemeten. In september vorig jaar lanceerde Linux-voorvechter IBM ook al een grootschalige campagne waarin juist het tegenovergestelde wordt beweerd. Volgens open-sourcegoeroe Bruce Perens is er echter een groot verschil tussen beide campagnes. IBM richt zich volgens hem op de top van het bedrijfsleven, terwijl Microsoft de meer technische gebruiker tracht aan te spreken. "Ik denk dat IBM zegt: `Koop Linux en red je bedrijf', terwijl Microsoft zegt: `Koop Microsoft en red je baan'". Naar verwachting gaat de advertentiecampagne van Microsoft een half jaar duren.