De hardwarespecificaties voor een goede werking van Oculus Rift, het virtuele realiteitsplatform, staat voorlopig een verdere ontwikkeling op de besturingssystemen OS X (Apple) en Linux in de weg. Dat schrijft Atman Binstock, de chief architect bij Oculus en technisch directeur in het Rift-project, op zijn blog. De uitdagingen op het vlak van de grafische prestaties vereisen minimaal een NVIDIA GTX 970 of AMD 290, een Intel i5-4590 en 8GB RAM. En, zo onderstreept Binstock, om die grafische prestaties gaat het allemaal.

Daarin zijn drie bedreigingen (of zoals dat in managementspeak heet, uitdagingen): de kosten van de rendering, de realtime prestaties en de latency. Een uitgebreide beschrijving van die problemen valt te lezen in het genoemde blog. Kern van die problemen blijft de prestatie van de GPU. Vandaar de harde en hoge systeemeisen voor de Oculus Rift.

Naast de chip-prestaties vereist de Oculus Rift voortaan Windows 7 SP1 of hoger, twee USB (3.0)-poorten, en een HDMI 1.3 video-output (297 MHz).

Veel notebooks met juiste specs zijn niet geschikt

Het grootste probleem overigens is het herkennen van de juiste hardware, zegt Binstock, aangezien de meeste laptops per definitie niet geschikt zijn omdat die hun externe video-output hebben verbonden met de geintegreerde GPU en het uitgaande signaal via hardware- en softwaremechanismen worden geleid die niet door de Rift worden ondersteund. Binstock zegt te werken aan een manier om dergelijke systemen te herkennen.

Om alle problemen voor te zijn bij de marktintroductie wordt er nu alleen nog maar verder ontwikkeld op Windows. Binstock zegt OS X en Linux in de toekomst niet uit te sluiten, maar vertelt erbij dat daarvoor geen nader tijdspad is gesteld.

Pas over 5 tot 12 jaar betaalbaar

Overigens meldde Mark Zuckerberg van Facebook, de eigenaar van Oculus, dat veel mogelijkheden van virtual reality nog niet voor een "betaalbare prijs" voor de consument beschikbaar komt. De consumentenversie van de Rift komt begin volgend jaar op de markt, maar de VR-bril die zonder computer kan functioneren en veel van de functies van een smartphone kan overnemen, zal pas over vijf tot twaalf jaar voor een schappelijke prijs in de winkel komen te liggen, meldt IDG News Service, de internationale nieuwsdienst van Webwereld.