De veelgeroemde migratie van München naar Linux plus LibreOffice (oorspronkelijk naar OpenOffice) levert een forse besparing op, aldus de gemeente zelf. Tegenover vergelijkbare computers met Windows 7 en Microsoft Office zou het gaan om een kostenverschil van meer dan 11 miljoen euro. Dit heeft München eind vorig jaar bekend gemaakt, toen het de grens van 80 procent passeerde voor de migratie van zijn 15.500 desktops.

Migratiekosten

Een nieuw onderzoek, uitgevoerd door HP, spreekt dit nu tegen. Er zou geen sprake zijn van een besparing, meldt het Duitse zakenblad Focus. Er zou zelfs een flinke kostenverhoging zijn door de gang naar open source-besturingssysteem en dito kantoorpakket. Tot die conclusie komt HP met zijn vergelijking van een opstelling bestaande uit Windows XP met Microsoft Office 2003. Dat zet HP in zijn berekening tegenover Ubuntu met OpenOffice.org, waarbij het uitkomt op een totaaluitgave van bijna 61 miljoen euro.

Op Windows XP blijven zitten, met daarop Office 2003, zou de gemeente slechts 17 miljoen euro hebben gekost. Het verschil zit grotendeels in de kosten voor de overstap zelf, waarbij HP ook de training voor eindgebruikers, de support en de manuren van de ict-afdeling heeft meegerekend. Die kosten komen natuurlijk ook om de hoek kijken bij een migratie naar een nieuwere Windows- en Office-versie.

Appels met peren

Saillant detail is dat het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Windows-maker Microsoft. De eindconclusie van het rapport luidt dat de berekeningen van München zelf niet kloppen en dat de uitkomst niet plausibel is. De verantwoordelijke HP-onderzoeker, Jan-Jürgen Eden, vertelt aan Focus dat er "appels met peren zijn vergeleken".

Hij verwijst daarmee naar de kostenvergelijking tussen het drie jaar oude Windows 7 en een Linux-versie die volgens hem tien jaar oud is. München is al in 2003 begonnen met zijn overstap naar Linux. Sindsdien zijn er drie nieuwe versies doorgevoerd. De kosten daarvan zijn volgens Eden niet meegenomen in de vergelijking van de gemeente zelf.

Indien München Windows was blijven gebruiken, was er volgens de HP-onderzoeker geen nieuwe versie in gebruik genomen. Hij wijst daarmee impliciet een migratie naar Windows Vista af, en laat ook Windows 7 buiten beschouwing.

'Get the facts'-campagne

Microsoft veroorzaakte jaren terug al ophef met zijn marketingcampagne 'Get the facts' om de concurrentie van Linux te bestrijden. Windows zou veiliger en goedkoper zijn in aanschaf, gebruik en beheer. De softwarereus vertrouwde daarbij ook op onderzoeken die het liet uitvoeren naar de TCO (total cost of ownership) voor Windows versus Linux.