Verschillende vertegenwoordigers van Dell noemden de verkoop van de voorgeïnstalleerde Linux-desktops en laptops 'bemoedigend', hoewel zij weigeren verkoopcijfers vrij te geven. Volgens woordvoerster Anne Camden zeggen de daden van Dell echter meer dan verkoopcijfers: "Tot op heden blijven we nieuwe modellen en configuraties toevoegen."

Onvoldoende vraag

De samenwerking met Linux is begonnen in 1999, toen Dell Red Hat Linux op een aantal servers installeerde, zegt Matt Domsch, die binnen Dell verantwoordelijk is voor de Linux-technologie. Later heeft de computerfabrikant geprobeerd laptops met Red Hat Linux aan consumenten te slijten, maar daarvoor bestond nog onvoldoende vraag.

Geen reclamecampagne

De vorig jaar begonnen verkoop van Ubuntu Linux op laptops en desktops van Dell is wel een groot succes, weet Domsch. "Als dat niet zo was, zouden we ermee moeten stoppen", stelt hij tevreden vast. Het idee ontstond in februari 2007 toen op de Dell-blog IdeaStorm meer dan 100.000 klanten vroegen om computers met een Linux-besturingssysteem erop geïnstalleerd. Eind mei begon Dell met de verkoop van Linux-pc's aan consumenten en zakelijke klanten.

Tot dusver heeft Dell geen reclame gemaakt voor de Linux-systemen. De kopers zijn vaak open source-aanhangers, die hun weg naar de site zelf weten te vinden. Toch is een reclamecampagne gericht op consumenten niet uitgesloten, zegt Russ Ray, een marketingmanager van Dell. "Die zal volgen zodra dat nodig zal zijn. Het liefst zouden we zien dat het, tot op zekere hoogte, voor consumenten niet uitmaakt welk besturingssysteem zij draaien", aldus Ray.

Boodschap via blogreacties

Volgens Ray toont de zakenwereld in toenemende mate interesse in het 'Linux op Dell'-programma. "Bedrijven stellen vragen over kostenbesparingen, benodigde infrastructuur, toepassingen en compatibiliteit met bestaande Unix-systemen", zegt Ray.

Hoewel er geen grote consumentencampagnes zijn geweest, vertelt woordvoerster Camden wel dat Dell speciale medewerkers in dienst heeft om blogs in de gaten te houden. Zodra de discussie over Linux op pc's gaat, maken de medewerkers zich bekend en wijzen zij op de aanbiedingen van Dell. "Zo verkondigen zij onze boodschap op blog-niveau", aldus Camden.