Onverwacht heeft Microsoft afscheid genomen van zijn algemeen directeur platformstrategieën, Martin Taylor.

Taylor, die ruim dertien jaar bij Microsoft heeft gewerkt, had als belangrijkste taak het indammen en uiteindelijk uitschakelen van open-sourcetechnologie, specifiek bij Microsofts zakelijke klanten.

Taylor was een vertrouweling van Microsoft-directeur Steve Ballmer en de drijvende kracht achter de 'Get the facts!'-campagne waarmee Microsoft vooral it-professionals duidelijk wil maken dat Linux helemaal niet zo aantrekkelijk is als velen van hen denken. 'Windows is veiliger, betrouwbaarder en uiteindelijk ook goedkoper dan Linux', aldus Microsoft in die campagne.

Taylor analyseerde de interesse onder zijn klanten voor open-source en vooral ook Linux. Vervolgens stelde hij de strategie van het bedrijf en zijn producten daarop bij zodat klanten dezelfde voordelen ook bij het bedrijf uit Redmond konden vinden.

Eén van de belangrijkste innovaties die hij invoerde was het meer modulair maken van Windows Server. Voor Windows Server Longhorn, de opvolger van de huidige Server 2003 die eind 2007 op de markt wordt verwacht, betekent dit dat het product nog meer role-based ingericht kan worden met alleen die functionaliteit die de server ook echt moet bieden. "De klant wil alleen kopen en installeren wat hij nodig heeft, zonder daarvoor op beheer of veiligheid te moeten inleveren", aldus Taylor enkele jaren geleden.

Het vertrek van Taylor lijkt zeer overhaast. Nog deze week werden uitspraken van hem aangehaald in het persbericht over de introductie van de nieuwe Windows Live Messenger. Sinds maart van dit jaar was Taylor verantwoordelijk voor de marketing rondom dit nieuwe online platform.