Microsoft lanceerde in mei het Cashback-programma waarmee het gebruikers geld terugbetaald voor aankopen die zij doen naar aanleiding van een zoekopdracht via Live Search.

'Groot succes'

Met het programma hoopt Microsoft meer internetgebruikers naar de zoekmachine te trekken en zo de advertentie-inkomsten te vergroten en marktaandeel terug te winnen van Google. Het bedrijf heeft nu een onderzoek laten uitvoeren door Comscore om de resultaten van het programma te laten meten, en meldt dat de uitkomst daarvan is dat Cashback grote successen heeft geboekt.

Volgens Frederick Savoye, senior director of product management van Live Search, is het aantal items waarmee op Live Search wordt geadverteerd gegroeid van 10 miljoen bij de lancering, naar 13 miljoen. Daarnaast zouden inmiddels meer dan 4,5 miljoen mensen elke maand gebruik maken van Cashback en zou het aandeel van Microsoft in de zoekmarkt daardoor gestegen zijn.

Volgens Comscore is 12 procent van alle transacties die worden gepleegd op internet inmiddels veroorzaakt door verwijzingen via Live Search. Dat is gezien het marktaandeel van Live Search in de zoekmarkt van 9 procent (Volgens Comscore, veel hoger dan de 5,4 procent die concurrent Hitwise meet) een opsteker voor Microsoft. Dat betekent in ieder geval dat commercieel gezien Cashback enige vruchten afwerpt.

Marktaandeel groeit niet

Maar sceptici plaatsen nogal wat kanttekeningen bij de cijfers. Ten eerste is het aandeel van Microsoft in de zoekmarkt nog altijd miniem vergeleken bij dat van Google. Uit cijfers van onderzoeksbedrijf Hitwise, blijkt bovendien dat het marktaandeel van Microsoft in de zoekmarkt in oktober nauwelijks is gestegen: van 5,36 naar 5,4 procent. Dat aandeel is echter nog altijd lager dan de 7,4 procent die het bedrijf in oktober vorig jaar kon noteren.

Google daarentegen zag z'n aandeel stijgen naar 71,7 procent, ten opzichte van 71,2 procent in de maand daarvoor. Een jaar eerder had het bedrijf 'slechts' 64,5 procent van de Amerikaanse zoekmarkt in handen.

Vechten tegen bierkaai

Daarbij zet onder meer TechCrunch vraagtekens bij de cijfers van ComScore. Het is immers niet meer dan logisch dat de dienst door gebruikers vaker tot een transactie leidt, omdat zij hiervoor betaald worden.

Het succes op het gebied van advertentie-inkomsten valt dan ook niet te ontkennen, maar dat zegt weinig over het duurzame marktaandeel van Live Search. Dat blijft voor Microsoft vechten tegen de bierkaai Google, daar brengen de douceurtjes van het Cashback-programma weinig verandering in.