'Betaald downloaden schept een band', is de slogan van de nieuwe campagne. De muziekindustrie wil met het promoten van legale downloadsites een constructieve boodschap verspreiden. Onlangs stuitte een andere campagne, Ban llegale Games & Downloads, op massale kritiek. Met deze campagne werd het illegaal downloaden van spellen en software bestreden. Jongeren e-zine Spunk kende de B.I.G.-campagne de Blauwe Plank toe, de prijs voor de 'meest tenenkrommende jongerencampagne van het afgelopen jaar.

Op www.truefan.nl doen artiesten als Guus Meeuwis en Lange Frans en Baas B.een beroep op muziekliefhebbers om te betalen voor hun muziek. 'Muziek is ons beroep, je vraagt toch ook niet aan een bakker waarom je voor een brood moet betalen…', aldus het rap-duo. Verder bevat de site links naar legale downloadwinkels, die overigens geen van allen het logo al op hun homepage voeren.

Emerce meldt dat websites die het True Fan File-logo voeren, volgens de NVPI 'niet alleen geautoriseerd zijn om muziek aan te bieden, maar ook zekerheid en veiligheid bieden'. 'Veel mensen aarzelen als het gaat om het downloaden van muziek. Steeds vaker duiken berichten op over virussen en privacyrisico's die eraan verbonden zouden zijn. Die verhalen slaan echter alleen op het op het illegale aanbod', verklaart de NVPI verder.

Het logo bestaat uit een silhouet dat een sjaaltje de lucht in houdt met de tekst 'True Fan File'. Op truefan.nl kunnen bezoekers ook e-cards versturen waarop Guus Meeuwis of Trijntje Oosterhuis een sjaaltje in de lucht houden met een naam die door de bezoeker zelf is in te vullen. Alle Nederlandse platenmaatschappijen werken mee aan de campagne, net als downloadplatforms als FreeRecordshop,nl, Radio 538, Tiscali en Download.nl.