Door de problemen bij het Nederlandse bedrijf viel de omzet en het bedrijfsresultaat van moederbedrijf LBI International fors tegen. Bestuursvoorzitter Luke Taylor wijt de teleurstellende cijfers aan de herstructureringen in Nederland. Vooral de integratie van de Customer Relationship Management (CRM) tak van het inmiddels failliete Escador in Lost Boys kostte het bedrijf een hoop geld omdat die veel langer duurde dan verwacht, meldt IEX.nl.

Volgens Martijn den Drijver, analist van SNS Securities, is het puur een Nederlands probleem. Het ligt volgens hem vooral aan een leegloop van die sales-afdeling. Het mislukken van grote projecten doet ook een duit in het zakje.

Uittocht van accountmanagers

Lost Boys heeft volgens Den Drijver last van de sterke markt voor digitale marketing. Daardoor raakt Lost Boys veel creatieve werknemers en senior accountmanagers kwijt die een eigen bedrijf beginnen. Het probleem ligt volgens Den Drijver aan de uittocht van laatstgenoemden die zorgen voor het binnenhalen van nieuwe projecten voor het internetbureau. Volgens de analist verliezen bedrijven als Lost Boys twaalf tot zestien procent van hun personeel per jaar.

Van de acht accountmanagers verloor het bedrijf er in 2007 vijf. Daardoor loopt het bedrijf projecten mis. Het is volgens hem niet zo dat Lost Boys klanten kwijt raakt aan de vertrekkende accountmanagers. Het binnenhalen van nieuwe klanten stokt daardoor wel.

Mislukte projecten

Creatief personeel kwijtraken ziet hij als een minder groot probleem. "Aan de creatieve kant hebben ze de verliezen redelijk beperkt kunnen houden omdat ze goede aanwas uit de jongere generatie hebben kunnen realiseren."

Op de mislukte projecten moet Lost Boys ook inleveren. Er worden meer uren gemaakt dan er in rekening gebracht kunnen worden. Daardoor wordt de omzet lager en krijgt het bedrijf minder verlvolgtrajecten toegespeeld. "Je wordt dan eigenlijk op twee manieren gepakt", analyseert Den Drijver.

De jaarcijfers van moederbedrijf LBI International voldeden niet aan de verwachtingen. De netto-omzet groeide matig van 147 miljoen euro in 2006 naar 154,5 miljoen afgelopen jaar. Het bedrijfsresultaat bedroeg in het vierde kwartaal van 2007 nog 0,6 miljoen euro op een omzet van 36,6 miljoen. In hetzelfde kwartaal een jaar eerder was dit nog 3,3 miljoen, meldt IEX.nl.

Winststijging

De dreigende recessie heeft volgens Den Drijver geen invloed op het gebied van digitale marketing waar Lost Boys zich op begeeft. Die markt groeit zo hard dat een mogelijke recessie nauwelijks invloed heeft.

Bestuursvoorzitter Taylor verwacht in 2008 weer een winststijging. Den Drijver vindt die verwachting realistisch: "Dat gebeurt aan de ene kant door het bijstellen van de kostenstructuur en aan de andere kant door het aanvullen van de accountmanagers. Hierdoor kun je aan de omzetkant weer een plus laten zien."