Met de overname is zeker 38,6 miljoen dollar gemoeid, zo meldt The Wall Street Journal. Ongeveer 65 werknemers van OD2 zullen voor Loudeye gaan werken.

OD2 is op dit moment de belangrijkste speler op de Europese online muziekmarkt. Het bedrijf heeft de beschikking over een catalogus van ruim 350.000 nummers. Met alle grote platenmaatschappijen zijn afspraken gemaakt.

De online muziekdienst van Peter Gabriel verkoopt zijn muziek via derden. Zo verkopen Coca-Cola en MSN de muziek van OD2 onder eigen naam. In Nederland werkt OD2 onder meer samen met Chello, Tiscali, Planet Internet en Ilse.

In het eerste kwartaal van dit jaar verkocht OD2 een miljoen muzieknummers. Daarmee blijft OD2 flink achter bij de iTunes Music Store van Apple. Het Amerikaanse computerbedrijf verkoopt een vergelijkbaar aantal tracks in enkele dagen.

Vorige week begon Apple met de online verkoop van muziek in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk. Later dit jaar is de rest van Europa aan de beurt.

Volgens OD2 is de komst van de iTunes Music Store naar Europa niet de reden voor de samenwerking met Loudeye. Directeur Charles Grimsdale van OD2 verklaart tegenover The Wall Street Journal dat hij juist blij is met de online muziekwinkel van Apple. Daardoor raken consumenten volgens hem meer vertrouwd met het fenomeen online muziek kopen.