Dat verwacht een woordvoerder van de Publieke Omroep. "Naar verwachting is dat aan het begin van het nieuwe tv-seizoen voorbij", zegt hij tegen Webwereld. Dat betekent dat na de zomer van 2011 de tv-reclames bij de publieken voortaan niet meer veel luider klinken dan de andere programmering. Binnen afzienbare tijd moet dit ook zo zijn bij RTL en SBS. De drie tv-giganten sloegen de handen ineen en beloven zich aan een geluidsstandaard te houden.

In Nederland gaat het anders dan in de VS. Daar is vorige week de Commercial Advertisement Loudness Mitigation (CALM) Act goedgekeurd. In die wet wordt bepaald dat de telecomautoriteit Federal Communications Commission (FCC) binnen een jaar moet komen met regels voor de luidheid van tv-reclames. Ook in Nederland zijn de irritaties over de wisselende volumeniveaus van tv-reclame groot. Maar hier wordt het probleem door de markt zelf opgelost.

Veel discussie

Alle tv-reclames worden in Nederland standaard aangeleverd met een volume van 0 decibel, hetzelfde niveau wordt gehanteerd bij tv-programma's. Dat zegt alleen niets over de luidheid die door tv-kijkers wordt ervaren. Door verschillende compressietechnieken kunnen commercials nog steeds harder klinken dan de gewone uitzendingen. Een ergernis voor veel kijkers.

"Er is heel veel discussie over luidheid van commercials", zegt Hank van de Loo, manager techniek bij RTL Nederland. Volgens hem hebben alle zenders zich een tijd lang verscholen achter de 0 decibel lijn en de schuld gelegd bij de makers van de reclames die het geluid "als het ware plat slaan" om het zo hard mogelijk te laten klinken. Sinds 2004 wordt er overlegd wat hieraan gedaan kan worden.

Standaard

Bij de Ster-reclames op de de publieke omroepen worden bijvoorbeeld de geluidspieken die worden veroorzaakt door compressie onderdrukt. Die filter wordt ingezet bij de eindregie van de Publieke Omroep, legt een woordvoerster uit. Zo moet het geluid voor het menselijk oor even hard blijven.

Sinds oktober is er een standaard (pdf) van de European Broadcasting Union waarin regels zijn vastgelegd voor een Loudness Range and Maximum True Peak Level. Worden deze regels gehanteerd, dan klinken de geluiden van reclames niet meer zo hard. De publieke omroepen, SBS en RTL hebben zich gecommitteerd aan die standaard. Die partijen hebben onlangs een nieuwe standaard voor het aanleveren van digitale bestanden omarmd.

Bij de publieke omroep moet die na de zomer zijn geïmplementeerd. RTL heeft dat nu al gedaan bij de digitale kanalen. Waneer SBS over gaat kan een woordvoerder niet direct specificeren.

Afspraken

"In die standaard hebben we afgesproken dat 'du moment' dat er een aanbeveling van de EBU ligt voor loudness, dan gaan wij ons daaraan houden", aldus Van de Loo. Dat betekent niet dat die standaard meteen is doorgevoerd. Alle partijen - NPO, RTL en SBS - zijn op dit moment aan het onderzoeken hoe ze dit in hun systemen geïmplementeerd kunnen krijgen." Dat moet op drie plekken gebeuren: bij externe aanlevering, bij content die binnen de organisatie is gemonteerd en voor bijvoorbeeld live-uitzendingen in de uitzendstraat.

Distributie

Als laatste in de keten moeten ook de distributiepartijen, zoals Ziggo en UPC, gaan voldoen aan een eigen standaard. Naar verwachting is die in april af. Dan moet het mogelijk zijn om het geluid van alle programma's gelijk te trekken. Dat moet ervoor zorgen dat ook kanalen die zich niet hebben gecommitteerd aan de standaard gelijk worden getrokken.

Deze manier is wat Van der Loo betreft de beste oplossing. Een wettelijke regeling ziet hij niet zitten: "Ik denk dat het ook beter is als de markt het regelt dan wanneer er een wettelijke verplichting komt."