Op dit moment is al een betaversie op HotBot.nl te zien, maar volgende week vindt de officiële lancering plaats. In Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië en Spanje werd HotBot vorige maand al geïntroduceerd. Lycos Europe doet verder een betatest in Duitsland, waarmee HotBot in zes Europese landen aanwezig zal zijn. Lycos Europe heeft een grootschalige reclamecampagne, met spotjes op tv en radio en dagbladadvertenties, gevoerd om het Lycos-merk in de markt te zetten. Voor HotBot zal de campagne een stuk bescheidener zijn. Televisiecommercials zullen waarschijnlijk achterwege blijven. Het bedrijf is niet bang dat HotBot rechtstreeks zal concurreren met Lycos. "Het publiek ziet Lycos nog wel als een zoeksite, maar we schuiven steds meer de kant van een portal op. HotBot is voor ons een product dat een waarde toevoegt aan Lycos", aldus Ina Kruse, woordvoerster voor Lycos Europe. HotBot is volgens Kruse bovendien bedoeld voor een ander publiek dan dat van Lycos. "HotBot wordt meer voor professionele doeleinden gebruikt. Bijvoorbeeld studenten en journalisten die specifiek naar informatie over een bepaald onderwerp zoeken. Lycos dient meer voor algemeen gebruik", aldus Kruse. De Amerikaanse versie van HotBot, dat midden jaren negentig een van de populairste zoekmachines was, wordt in Europa nauwelijks gebruikt. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Jupiter Media Metrix. "HotBot komt niet voor in onze lijsten, wat betekent dat minder dan één procent van de internetpopulatie in onder meer Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië de HotBot-site bezoekt", zo zegt een woordvoerder van het bureau. Volgens gegevens van Nielsen/NetRatings is het aantal bezoekers van HotBot gestaag afgenomen van 3,56 miljoen in februari tot 2,49 miljoen in december. De zoekdienst van MSN trok 10,7 miljoen bezoekers, Google (via Yahoo) telde 13,2 miljoen bezoekers.

Eerdere relevante berichten:
Verlies en omzet Lycos Europe lopen flink op (22 februari 2001)