De homepagedienst blijft gewoon bestaan, maar de aloude naam Tripod zal geleidelijk verdwijnen, zo zegt portalbaas Marc Stilke van Lycos Europe. Het internetbedrijf investeerde na zijn beursgang in maart 2000 veel in groei. Dit gebeurde onder meer door veel bedrijven over te nemen. In de jaren daarna herbergde Lycos Europa zo'n vijftig verschillende merken. "Uiteindelijk zullen er maar een paar overblijven", zo zegt Stilke. Dit betekent onder meer voor Tripod dat deze merknaam op den duur zal verdwijnen. Sinds het nieuwe uiterlijk van de Lycos-homepage zijn de eerste tekenen daarvan al duidelijk: het Tripod-logo is minder prominent aanwezig dan voorheen.

Hotbot

Een van de uitzonderingen van het nieuwe beleid is zoekdienst Hotbot. Deze zal gewoon onder de oude naam blijven bestaan en bereikbaar zijn via een aparte url. Een aantal weken geleden heeft de zoekdienst zelfs een nieuw uiterlijk gekregen. Lycos mikt nog altijd op de geavanceerde internetter die alleen geïnteresseerd is in zoekresultaten en niet in verdere poespas. Het uiterlijk van de site weerspiegelt dit streven: een simpele zoekpagina zonder banners en plaatjes. Ooit was Hotbot een van de populairste zoekmachines van het web, maar de laatste jaren leidt de dienst een wat kwijnend bestaan. Sinds eind vorig jaar maakt Hotbot gebruik van de databases van een aantal concurrenten, waaronder die van Google.