Na de dinsdag aangekondigde reorganisatie zal Lycos Europe zo'n duizend medewerkers tellen. In Nederland werken ruim 20 mensen voor Lycos Europe. "Wij hebben in Nederland geen grote overnames gedaan, en daardoor ook geen fusieprocessen. Daarom worden hier geen banen geschrapt", aldus woordvoerder Marco Klokkenbrink van Lycos Nederland. Het portalbedrijf nam het afgelopen jaar onder meer het Zweedse Spray en het Franse Multimania over. Lycos Europe zegt in een persbericht zich te zullen richten op een aantal kernactiviteiten: zoeken, communicatie, e-commerce en enkele belangrijke contentkanalen. Daarmee, en met het afslanken van de organisatie, verzekert het bedrijf zich naar eigen zeggen van een goede positie voor het moment dat de advertentiemarkt weer aantrekt. Wanneer dat moment zal zijn, weet Klokkenbrink `na gisteren' niet meer precies. "Eerlijk gezegd had ik het idee dat de markt al wat aan het herstellen was, maar na wat er dinsdag in de Verenigde Staten is gebeurd moeten we waarschijnlijk weer even pas op de plaats maken", aldus de woordvoerder. Om de afhankelijkheid van advertenties te verminderen, komt Lycos Europe ook met betaalde diensten. Dat worden waarschijnlijk mobiele diensten. Klokkenbrink vindt het nog te vroeg om een verdere toelichting op de plannen te geven. De diensten zouden nog dit jaar geïntroduceerd moeten worden, aldus de woordvoerder. De reorganisatie moet het verlies voor belastingen, rente en afschrijvingen van Lycos Europe terugbrengen van 40 miljoen euro in het tweede kwartaal van dit jaar tot 10 à 15 miljoen euro in dezelfde periode volgend jaar.