Gebruikers van de gratis dienst beklagen zich op diverse fora en tegenover WebWereld over Tripod. Na een weeklang offline te zijn geweest zou alles vorige week donderdag weer als vanouds moeten werken. Dit is overduidelijk niet het geval. De pagina's van de diverse gebruikers zijn weliswaar – ingebed in een nieuw, fris jasje - weer online, maar daar is in veel gevallen ook alles mee gezegd. De meeste klachten hebben betrekking op het feit dat de pagina's een ander adres hebben gekregen en dat de snelheid van de servers ver beneden maat is. Dit is het gevolg van het verhuizen van de servers. Probleem hierbij is dat duizenden pagina's niet meer zijn te vinden via zoekmachines. Een automatische doorverwijzing zou door Lycos zijn beloofd, maar is nog steeds niet geactiveerd. "Wat ze nu gedaan hebben kan zelfs voor een gratis dienst niet door de beugel", zo stelt een boze gebruiker. Een lezer van WebWereld vult aan: "Vorige maand had ik nog 900 bezoekers per dag, nu zijn dat er nog maar zestig door de nieuwe webadressen. Daarbij komt nog dat ik zo'n beetje mijn hele site heb moeten doorlopen omdat bijvoorbeeld illustraties ook niet meer doorkwamen."

Vergist

Anderen ondervinden verder problemen met het uploaden. Dit heeft volgens managing director Eric Goossens te maken met de snelheid van de servers. "We hebben ons daarin vergist. Inmiddels is hardware en geheugen bijbesteld zodat het snelheidsprobleem maandag moet zijn opgelost." Op dat moment moeten ook de bezoekers van de Tripod-sites de pagina's weer vlot – en inclusief illustraties – op hun scherm krijgen. Het andere probleem betreft (het automatisch doorverwijzen van de oude adressen naar de nieuwe), laat iets langer op zich wachten: woensdag. Goossens: "Ik heb me werkelijk helemaal suf gebeld voor een oplossing voor de redirect-techniek." Deze techniek wordt overigens betrokken van andere Europese Lycos-vestigingen. Het is volkomen terecht dat de mensen klagen, vindt Goossens. "We hebben de hele operatie echter wel vooraf aangekondigd. Verder zijn er forums ingesteld waarop de leden elkaar kunnen helpen." De gebruikers klagen over het feit dat Tripod op geen klacht reageert. Dat kan kloppen, zegt Goossens. "Het is een gratis dienst, waarbij de leden elkaar moeten helpen. Bij de nog te lanceren betaalde dienst komt er wél support van Lycos."