Lycos iQ koppelt een vraag-en-antwoordtoepassing aan de kennis van experts. Op iq.lycos.nl kunnen Nederlanders vanaf woensdag met hun vragen terecht. Zodra iemand een vraag heeft gesteld, kunnen andere gebruikers daar antwoord op geven.

De kwaliteit van de antwoorden wordt met een puntensysteem bijgehouden. Punten worden toegekend op basis van de snelheid en de accuraatheid waarmee een 'expert' antwoorden formuleert. Hoe meer punten de deskundige verdient, hoe hoger zijn rang. Deze varieert van 'beginner' tot aan 'Einstein'. Door antwoorden onder de motorkap aan elkaar te koppelen, verwacht Lycos dat de site automatisch bijleert.

Bèta

Lycos wil in principe antwoord kunnen geven op allerhande soorten vragen. Van het vinden van het lekkerste Chinese restaurant in Venlo tot een uitleg over een computerprobleem. Lycos claimt dat het op de Duitse site gemiddeld anderhalve minuut duurt voordat het eerste antwoord op een vraag verschijnt. Daar draait de site inmiddels meer dan twee jaar. De Nederlandse versie van de site is nog in de bèta-fase.

Thomas Dominikowski, product director voor search van Lycos Europe, voorspelt dat deze manier van zoeken tot betere antwoorden leidt: "De breedte en diepte van de kennis en ervaring van alle mensen op Internet strekt veel verder dan de mogelijkheden van een normale zoekalgoritme. Wij bieden daar een alternatief voor."

Fout antwoord

Tijdens een test bleek de dienst moeite te hebben met het vinden van het juiste antwoord. Zo kon Lycos IQ niet vertellen hoe groot de gemiddelde afstand tussen de aarde en de zon is. Lycos komt daar met een vreemd antwoord over de Raad van Europa.

Een een ouderwetse zoekopdracht met Google geeft vrijwel direct het juiste antwoord.

Het is de vraag of Lycos IQ een succes wordt. Google probeerde het al eerder met een soortgelijke site, Google Answers, maar legde het af tegen de veel uitgebreidere site van Yahoo Answers.