Bij Lycos steekt men de vlag uit: Yahoo is gepasseerd op de ranglijst van bestbezochte sites. Dit naar aanleiding van de laatste cijfers van MediaMetrix, dat iedere maand een een top 50 publiceert.

Lycos jubelt dat het met 31,9 miljoen unieke bezoekers de best bezochte portal heeft. Na America Online (47 miljoen) en Microsoft (32 miljoen) bezet het daarmee de derde plaats. Grote concurrent Yahoo is gezakt van twee naar vier. Het aantal bezoekers nam wel iets toe: van 31,1 naar 31,3 miljoen. Dat Yahoo toch twee plaatsen is gezakt, komt omdat het totaal aantal internetters elke maand toeneemt. Meer dan de helft van de internetters bezocht in maart een van de sites van Lycos.

In de Verenigde Staten wordt MediaMetrix bij een gebrek aan een officiële standaard gezien als redelijk betrouwbaar op het gebied van web-metingen. Alle grote sites werken mee aan het onderzoek. Toch hebben sommige analisten ook hun twijfels over dergelijke metingen. Zij vinden dat de impact van de ranglijsten onevenredig groot is. Na de publicatie van de laatste cijfers van MediaMetrix stegen de aandelen van Lycos met maar liefst 37 procent. Ook de topman van Lycos, Bob Davis, geeft toe dat de metingen van MediaMetrix nog niet ideaal zijn, maar ziet ze wel als de beste oplossing die er momenteel voor handen is.

Lycos ziet de laatste top 50 als een beloning van de inspanningen van de laatste tijd, terwijl Yahoo de meting als een momentopname beschouwt en absoluut niet als een trend. Volgens Lycos beginnen alle investeringen zich terug te vertalen in hoge bezoekersaantallen. Vorig jaar nam Lycos Tripod, Angelfire en HotBot over.

De term 'portal' is niet vatbaar voor een sluitende definitie, maar volgens Lycos zijn AOL en Microsoft in ieder geval geen portals. De gezamenlijke sites van deze twee giganten krijgen namelijk heel veel verkeer van hun vaste leden. Bedrijven als Yahoo, Excite en Lycos zijn daarentegen niet afhankelijk van leden.

Ook al zijn de metingen in de Verenigde Staten verricht, in Nederland zijn ze bij Lycos ook heel blij met het passeren van Yahoo. Volgens Silvio de Groot is gebak op zijn plaats, maar gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat Yahoo nog wel meer pageviews heeft. "Maar dat komt door hun directory-structuur: je klikt je suf voordat je bent waar je wilde zijn." De Groot prijst het meetsysteem van MediaMetrix: "Het is geen Multiscope, om het zo maar te stellen." Multiscope is een Nederlands bedrijf dat ook online onderzoek verricht.