Dat zou betekenen dat ongeveer 350.000 internetters gebruik zouden moeten gaan maken van de Nederlandse versie van HotBot. Die doelgroep is een stuk kleiner dan de groep die zoekt via Lycos. Lycos zou volgens de cijfers van onderzoeksbureau Nielsen/NetRatings op dit moment 826.000 Nederlandse internetters bereiken, 26 procent van het totaal. Daarmee is Lycos naar eigen zeggen de derde zoekmachine van Nederland, na Ilse en MSN. HotBot is dan ook bedoeld voor een andere doelgroep dan Lycos: de 'netveteranen'. "In de Verenigde Staten is HotBot met name populair onder mensen die al langer dan drie jaar op internet zitten", aldus marketing manager Renzo Moscou. Lycos daarentegen is meer bedoeld voor beginners. "Je begint met Lycos, maar na verloop van tijd stap je over op HotBot." Met name de mogelijkheden om bij HotBot 'doelgericht' te zoeken zouden ervaren internetters aanspreken. Bezoekers kunnen gebruik maken van dertig filters om hun zoekopdracht te verfijnen. Bij Lycos ontbreken die filters en is het ook niet mogelijk om de zoekmachine te personaliseren. Daarnaast kan Lycos niet op multimediabestanden (zoals audio-, video- en imagebestanden) zoeken. HotBot kan dat wel. Ook kan HotBot achterhalen op welke sites naar een bepaalde pagina wordt gelinkt. Techniek
HotBot is gebaseerd op een andere zoektechnologie en database dan Lycos. Terwijl Lycos gebruik maakt van de database van het Noorse Fast, maakt HotBot gebruik van Inktomi. De database van Inktomi is iets groter dan die van Fast. Terwijl de database van Fast 450 miljoen online documenten bevat, heeft Inktomi 500 miljoen bestanden geïndexeerd. "Het is wellicht niet kostenefficiënt om twee verschillende databases in te kopen, maar je wilt gebruikers niet steeds dezelfde resultaten voorschotelen", aldus Silvio de Groot, managing director van Lycos Nederland. Uniek is HotBot overigens niet met het gebruik van de database en technologie van Inktomi. Andere grote partijen – zoals [email protected], America Online en Snap – doen dat ook. Geen campagne
Er zal geen aparte reclamecampagne komen voor HotBot. Vanuit de zoekmachine van Lycos zullen gebruikers worden doorgesluisd naar HotBot. "We hebben in de Verenigde Staten leergeld betaald", aldus De Groot. "In de VS heeft Lycos geprobeerd allerlei verschillende merken in de markt te zetten. Met die strategie waren we minder succesvol dan Yahoo, dat alleen het merk Yahoo communiceerde." In de Verenigde Staten heeft HotBot, dat in de periode 1996-1999 diverse malen werd onderscheiden met prijzen van computerbladen, behoorlijk aan populariteit ingeboet. De positie van 'zoekmachine voor netveteranen' lijkt te zijn overgenomen door Google. Volgens De Groot is er bij HotBot echter geen sprake van vergane glorie. "Er blijft altijd ruimte voor een goede zoekmachine." Helemaal perfect werkt HotBot nog niet. Wie in Nederland zoekt op HotBot, vindt tussen de zoekresultaten geen link naar de zoekmachine. Hotbot.nl moet nog geïndexeerd worden.

Eerdere relevante berichten:
Lycos begint volgende week met HotBot in Nederland (09 maart 2001)