In een oude omgeving (het historische gebouw de Waag in het hart van Amsterdam) werden gisteren nieuwe voorzieningen gepresenteerd voor de gelokaliseerde versie van Lycos. Nederland was het achtste land waarvoor de Amerikanen hun interface vertaalden. Wie als Nederlandse surfer het internationale webadres intikt krijgt in zijn moerstaal instructies over de werking van de zoekrobot. Ook Zweedse, Belgische, Franse, Spaanse, Zwitserse, Duitse, Engelse en Italiaanse surfers worden op hun wenken bediend. Het smoelwerk van Lycos Nederland oogt in vergelijking met de Engelstalige versie nu nog wat magertjes. In december en januari wordt de website voor Nederland en België opgewaardeerd met onderdelen waarover de Amerikanen al beschikken: een directe nieuwsvoorziening, gratis e-mail, gemeenschappen (waarbij gebruikers een waardeoordeel over sites kunnen uitspreken), `pro search' en personalisatie. Java-zoeker In een aantal gevallen zullen zoekende Nederlanders het met minder geavanceerde voorzieningen moeten doen. Zo wordt het nieuws verzorgd en bezorgd door Associated Press, een Amerikaans persbureau: in de Engelse taal dus en sterk gericht op de Verenigde Staten. Hoewel AP ook een Nederlandse dienst heeft, is het voor Lycos goedkoper en sneller om in zowel de USA als Nederland hetzelfde nieuws aan te bieden. Ook de City Guides, de stadsgidsen van Lycos, worden voor Nederland door een Amerikaanse redactie in elkaar gezet. Ook de zoekopties in de Nederlandse Lycos zijn niet zo uitgebreid als in het Amerikaanse origineel: daar heeft men sinds kort de beschikking over een Lycos Pro with Java Power Panel, een bedieningspaneel met `sliders' waarmee men per onderwerp de zoekopdracht kan verfijnen. Sylvio de Groot, marketing director Benelux, zegt dat men de Power Panel pas in Europa wil introduceren als de ontwikkelaars erin slagen om de applet (nu 50 KB) met nog een 10 KB af te slanken. De Europeanen moeten genoegen nemen met een verfijnde speurneus in HTML-code. Loze links Sylvio de Groot stond bij de presentatie in Amsterdam lange tijd stil bij de snelle groei van Lycos, waarvoor het bedrijf in 1995 de techniek kocht van de Carnegie Mellon University. Het nam het brein achter de spider-technologie, Michael `Fuzzy' Mauldin, mee. Het beschikt nu over een catalogus van 100 miljoen URL's (adressen van pagina's op het World Wide Web), waarvan er elke dag zo'n 7 miljoen worden gecontroleerd. Het maximumvermogen van de Lycos-spider (de robotjes die het web afgrazen op informatie) is tien miljoen, maar die piek wordt niet iedere dag gehaald. De catalogus is dan ook niet volledig. Wie `webwereld' intikt als zoekterm in Lycos zal stuiten op verouderde en in sommige gevallen niet eens meer bestaande hyperlinks vinden. Van Tony Philipp, topman van Lycos Bertelsmann (de Europese divisie), moeten we dat zien als een compliment. "Als het druk is bij een website, zullen onze spiders heel even proberen binnen te dringen. Maar als dat niet lukt zijn ze weg. Je zou als website ook niet willen dat Lycos de hele dag probeerde om de inhoud in kaart te brengen, want dan kon er niemand anders meer inloggen." Volgens Philipp kunnen websites die graag willen worden opgenomen in de catalogus hun pagina's het beste een week of drie achter elkaar `handmatig' aanmelden bij Lycos. "Dan maak je meer kans op een nieuwe vermelding in de catalogus." Het helpt ook niet meer om te wachten op een rustig moment op het Internet, meent Philipp. "Het is voortdurend spitsuur. We zien in Europa een piek in de belasting van het Internet na negen uur 's avonds, als in de meeste Europese landen het lage tarief voor de telefoon van kracht wordt. Zo rond een uur of één neemt het Europese verkeer af. Maar tegen die tijd worden de Amerikanen wakker. Er is dus nooit meer een tijdstip waarop je sneller te werk kunt". Censuur Sylvio de Groot prijst Lycos aan als een uitstekend medium voor adverteerders. Dankzij de technologie kan de website precies worden afgesteld om de juiste banner aan de juiste doelgroep te laten zien. Dus een Duitse advertentie voor Duitse surfers, een banner voor de nieuwste Power Mac voor de surfers die met een Apple-browser aankloppen. Op vragen geeft De Groot toe dat Lycos op verzoek van een bedrijf ook censuur kan plegen op zijn eigen catalogus. "Met `stopwords' kunnen we er bijvoorbeeld voor zorgen dat werknemers van een bedrijf bepaalde informatie niet in beeld krijgen". Dat lijkt vooral van toepassing voor ondernemingen die de zoekrobot in licentie nemen voor hun eigen website. "Maar het is hypothese", meent de marketing director, "Ja: is technisch mogelijk. En nee: we hebben nog nooit een verzoek gehad om informatie te blokkeren." Hij liet in het midden of Lycos tegen betaling op zo'n wens zo ingaan. Het bedrijf waakt er wel voor om zich voor het karretje van anderen te laten spannen, bijvoorbeeld door bij zoekopdrachten naar boeken altijd dezelfde uitgever in de eerste tien resultaten te zetten. "Dat zou op den duur je imago verwoesten", aldus De Groot. Vijfendertig bedrijven hebben een licentie genomen op Lycos: ze hebben de zoekmachine in hun website geïntegreerd, zoals de Amerikaanse muziek- en videoketen Blockbuster Begin september heeft Lycos officieel het patent gekregen op zijn spider-technologie. Dat betekent dat zoekrobots die nu van deze methode gebruik maken een licentie zullen moeten kopen bij Lycos. Philipp verwacht geen problemen: het Amerikaanse bedrijf streeft er niet naar om andere zoekmachines van het Internet te jagen.