Qua commercie vertegenwoordigen de mobiele aankopen in 2006 nog geen twee procent van de totale online omzet, verwacht onderzoeksbureau Jupiter. In de Verenigde Staten betekent de langzame acceptatie van mobiele commercie dat er in 2006 'slechts' vier miljard dollar wordt omgezet. Wel verwachten de onderzoekers van Jupiter dat het zoeken naar informatie via mobieltjes invloed heeft op het aantal aankopen dat via de pc wordt gedaan. Deze aankopen raamt het bureau op 39 miljard dollar, ook weer alleen in de VS. "De echte waarde zit niet in het 'kopen via de telefoon', als wel in het aanprijzen van goederen via de mobiele telefoon", zegt Joe Laszlo, analist van Jupiter. "Traditionele bedrijven kunnen klanten alert maken op aanbiedingen in de winkels zelf." Uit het onderzoek blijkt dat de consument vooralsnog weinig trek heeft in aankopen via zijn draagbare telefoon. Slechts zeven procent van de ondervraagden heeft interesse in het doen van transacties via dit medium. De belangrijkste bezwaren zijn de kosten van draadloze toegang en de veiligheid, aldus Laszlo. Volgens de onderzoeker is het zaak om het browsen naar prijsvergelijkingen, productbesprekingen en dergelijke te stimuleren. Ook moet bijvoorbeeld bij geldtransacties het gezonde verstand worden gebruikt. Tot slot zegt Jupiter dat bedrijven op de korte termijn beter op de spraak-mogelijkheden kunnen focussen als het gaat om het verleiden van de klant. Voor het onderzoek zijn ruim 2000 mobiele bellers ondervraagd.