Al te veel waarde moet aan het overtreffen van die verwachting echter niet worden gehecht, aangezien het portalbedrijf in het afgelopen kwartaal tot twee maal toe de prognose heeft verlaagd. Yahoo maakte woensdag bekend over het tweede kwartaal een verlies van 48,5 miljoen dollar te hebben geleden. In dezelfde periode vorig jaar werd nog een winst van 53,3 miljoen dollar geboekt. Exclusief eenmalige lasten, zoals reorganisatie- en overnamekosten, behaalde het portalbedrijf een nettowinst van 8,7 miljoen dollar. Yahoo boekte over een jaar geleden een winst van 69,1 miljoen dollar. De winst per aandeel daalde van 11 naar één dollarcent, maar wist nog de break-even verwachting van analisten te overtreffen. Ook de omzet maakte een flinke duikeling. Yahoo boekte over de afgelopen drie maanden een omzet van 182 miljoen dollar, eenderde minder dan de 272 miljoen dollar omzet van dezelfde periode een jaar geleden. Het cijfer was wel beter dan de 175 miljoen dollar waar analisten op hadden gerekend. Yahoo is voor een groot deel van de inkomsten afhankelijk van advertenties, een markt die het afgelopen jaar forse klappen heeft gekregen. Het bedrijf zoekt dan ook naar manieren om die afhankelijkheid te verminderen. Dat moet gebeuren door betaalde diensten als extra opslagruimte voor de mailbox of real-time aandelenkoersen. Op die manier hoopt het bedrijf ook inkomsten bij zijn 200 miljoen unieke gebruikers vandaan te halen. In de loop van het jaar zullen meer betaalde diensten worden gelanceerd, zo kondigde CEO Terry Semel van Yahoo aan. Om wat voor diensten het gaat, wilde Semel niet kwijt. Semel nam twee maanden geleden het roer over van Tim Koogle. De van Warner Bros afkomstige CEO ontkende dat hij radicale wijzigingen zal aanbrengen in de strategie van Yahoo. "Wij zullen ons via evolutie en niet via revolutie ontwikkelen", aldus Semel. Het is aannemelijk dat muziek tot de gebieden behoort waar Yahoo betaalde diensten zal introduceren. Het portalbedrijf nam enkele weken geleden muzieksite Launch Media, dat een groot videocliparchief heeft, over. Daarnaast zal Yahoo distributeur worden van de muziekdienst van Universal en Sony. Op een herstel van de advertentiemarkt dit jaar hoopt Yahoo in ieder geval niet meer. Volgens Semel zal `ergens in 2002' een verbetering optreden. DoubleClick liet een dag eerder ook al weten pas medio volgend jaar een herstel van de markt te verwachten. Analist Rob Lancaster van onderzoeksbureau The Yankee Group beaamt die prognose. "Ik verwacht dat het nog een jaar duurt voordat het er beter uit gaat zien. Maar Yahoo is een sterke partij en kan die tijd uitzitten. Ze kunnen alleen maar wachten tot de storm gaat liggen." Mede door de sombere prognose van DoubleClick daalde het aandeel Yahoo woensdag voor bekendmaking van de cijfers. Yahoo sloot 4 procent lager op 17,03 dollar. In de nabeurs handel maakte de koers een flinke sprong, met een stijging tot 19,25 dollar. Veel techbedrijven stegen echter op de mededeling van Microsoft dat het concern de verwachtingen zal overtreffen.