MagicMinds is weer in het nieuws. Onlangs trok de 'communicatieonderneming' van Eric Bartels nog de aandacht met een welhaast absurdistische documentaireserie van de RVU, waarin alle vooroordelen over de dotcom-hype en de daaraan gelieerde bedrijven werden bevestigd. Nu is er de breuk tussen Bartels en het bedrijf dat een deel van de boedel van MagicMinds kocht. Incoparts/Incovest heet het bedrijf dat de naam MagicMinds en het peperdure huurcontract van MagicMinds overnam. Het bedrijf exploiteert sindsdien het restaurant met de naam 'MagicMinds Society', Bartels en de zijnen mochten de naam in licentie blijven gebruiken voor hun activiteiten. Volgens Bartels heeft directeur Bernard van Tienen van Incoparts/Incovest echter weinig van het MagicMinds-concept begrepen. "Het restaurant trekt een verkeerd publiek aan", meent hij. "Wij willen graag een hip publiek. Zeg maar de mensen uit de reclamewereld en de media. Maar nu zijn het vooral de dikke buiken en de pakken die bij MagicMinds Society komen eten. Wat wil je ook als je een bord buitenzet met de tekst 'koffie met gebak: 4,50'?"

Klanten

Daar wil Bartels niets mee te maken hebben. "Het straalt negatief op ons af. Klanten die bij ons op bezoek komen, zeggen: 'Hoe wil je ons ervan overtuigen dat jullie onze pr goed kunnen doen, als jullie zelf de marketing voor het restaurant niet eens op orde hebben?' Er zit bijna niemand in dat restaurant." Een nieuwe naam (wordt binnenkort bekendgemaakt) en een nieuw pand ("ergens in een loods in de Amsterdamse haven") moeten uitkomst bieden, denkt Bartels. Met de recente documentairereeks van de RVU over MagicMinds heeft de aangekondigde naamswijziging niets te maken, bezweert hij. "Dat denkt iedereen, maar dat is echt niet het geval. Op die documentaire is heel negatief, maar ook positief gereageerd. In ieder geval weet nu iedereen wat MagicMinds is."