In een technische nieuwsbrief aan zijn klanten maakt Interconnect melding van de e-mailstoring. E-mail die verstuurd wordt aan klanten van Interconnect, wordt regelmatig teruggestuurd naar de afzender, met de melding dat het e-mailadres niet bestaat.

Daarnaast zijn er kortstondige maar terugkerende problemen met de uitgaande mailservers van klanten die pop3-mailboxen gebruiken. Gebruikers die een e-mail willen versturen krijgen dan een 'invalid local address'-foutmelding.

De storingen zijn ruim drie weken geleden begonnen en kwamen in eerste instantie gemiddeld eens in de twee dagen voor. De downtime per server varieert van enkele seconden tot twee minuten. Interconnect stelt in de nieuwsbrief dan ook dat zowel de e-mailzenders die een bounce-melding krijgen als de Interconnect-klanten die een foutmelding ontvangen bij het versturen van e-mail, het na enkele minuten nog een keer kunnen proberen.

Sinds 26 juli kwamen de problemen volgens Interconnect vaker voor. Door de extra controles die na het ontdekken van het probleem zijn ingesteld, werden de storingen ook sneller verholpen.

Wachten

Volgens marketing manager Igor Swinkels van Interconnect is de storing inmiddels zo goed als opgelost. "Sinds we woensdag de technische nieuwsbrief verstuurd hebben, is het probleem niet meer voorgekomen. Voor we definitief kunnen vaststellen dat de storing verholpen is, wachten we totdat er twee dagen verstreken zijn sinds de laatste storing, omdat het probleem gemiddeld één keer in de twee dagen voorkwam."

De storing had verschillende oorzaken, zo meldt technisch directeur Jeroen Stevens van Interconnect. "We hebben de omstandigheden nagebootst met een testopstelling om de oorzaken te achterhalen", aldus Stevens. "Hyperthreading- instellingen die na een recente Microsoft update gewijzigd zijn, lijken het belangrijkste probleem, maar het is eigenlijk een combinatie van factoren."

Andere oorzaken die genoemd worden zijn: het blokkeren van meerdere databaseprocessen achter elkaar, zombienetweken die massaal e-mailadressen verifiëren en klanten die 'overmatig gebruikmaken van het mailcluster'.

Volgens Igor Swinkels was het niet nodig om noodvoorzieningen te treffen voor klanten, omdat de frequentie en duur van de storingen vrij laag waren.