De internetbedrijven hopen zo hun achterstand op sociale netwerken als MySpace en Facebook in te halen. Tegenover de New York Times liet Joe Kraus, leider van Googles OpenSocial-project, zich ontvallen dat "het eenvoudiger is een bestaande gewoonte uit te breiden dan een nieuw merk neer te zetten". Nadere details over de e-mailplannen heeft Google nog niet openbaar gemaakt.

Inbox 2.0

Volgens Brad Garlinghouse, verantwoordelijk voor Yahoo's community-producten, is Yahoo bezig met 'Inbox 2.0'. Zo zou de e-maildienst Yahoo Mail - met wereldwijd 254 miljoen gebruikers - persoonlijker gemaakt worden. Berichten van dierbaren moeten beter zichtbaar worden dan andere mailtjes. Hoe innig een relatie met een correspondent is, wil Yahoo afmeten aan de frequentie van het mail- en instant message-contact.

Yahoo Mail wordt ook uitgebreid met informatie over vrienden, zoals een verjaardagskalender, en er wordt een soort profielensysteem aan gekoppeld.

Geen visie

Michael Arrington van Techcrunch zegt dat deze e-mailplannen hem deprimeren en verwarren. "Yahoo lanceert bijna maandelijks sociaal netwerk-producten, zonder dat er een strategische visie achter zit." Arrington verwijst hierbij naar Yahoo Mash, het inmiddels gesloten Yahoo 360, het studentennetwerk Kickstart en de recente aankoop van Zimbra. "Als Inbox 2.0 maar een experiment is, dan vraag ik me af waarom Yahoo rotzooit met een van zijn belangrijkste bezittingen", aldus Arrington.

Te laat Om Malik van GigaOmniMedia meent dat Google en Yahoo veel te laat met hun e-mailplannen zijn. "Waarom duurt het zolang? Terwijl Google en Yahoo nog aan het praten zijn over e-mail als sociaal netwerk, heeft startup Xoopit het al voor elkaar en is Xobni goed op weg".