Enkele gebruikers deden hun beklag bij WebWereld. De problemen met het ophalen van de elektronische post gaan irriteren.

"De POP3-server voor inkomende mail is inderdaad al twee maanden moeilijk te bereiken," zegt Martin Nagtegaal, directeur diensten van De Digitale Stad. Volgens Nagtegaal ligt de oorzaak van het probleem bij Sun, de leverancier van de hardware.

"Het systeem is overbelast doordat naast afhandeling van de mail ook quota gecontroleerd moeten worden," legt Nagtegaal uit. DDS-gebruikers kunnen gratis e-mailen en een homepage plaatsen, maar mogen slechts een bepaalde ruimte op de server gebruiken. "Door die quotacontrole ging soms de POP3-server onderuit."

Volgens Nagtegaal zijn de grote problemen tijdelijk opgelost door de quotacontrole alleen 's nachts uit te voeren. De echte oplossing komt half januari. "We hebben een RAID-systeem besteld." Dergelijke systemen zijn stabieler en betrouwbaarder dan het huidige systeem dat De Digitale Stad gebruikt.

Na levering van het nieuwe systeem moet alle data gekopieerd worden. Een proces dat bij bijvoorbeeld de overgang van Gironet naar Freeler is misgegaan. "Migratie is our middle name," zegt Nagtegaal, waarmee hij de bijna 150.000 DDS'ers ervan wil verzekeren dat binnenkort alles weer draait als een trein.