- Koelkastproducent Electrolux brengt dit jaar een koelkast op de markt die rechtstreeks met de buitenwereld in verbinding staat: de Screenfridge. Zoals de naam aangeeft, is de koelkast met een scherm uitgerust, alsmede een modem en barcode scanner. Hiermee kan de consument het internet op om boodschappen te doen, TV kijken, e-mailen, producten scannen en automatisch betalen. Door bijvoorbeeld de verpakking van een doos eieren langs de scanner te halen, mailt de koelkast een boodschappenlijstje naar de supermarkt. Dit alles is natuurlijk wel erg op Amerika gericht, waar ze een stuk verder zijn met online-winkelen. Het bestaande prototype is samen met IT-leverancier ICL ontwikkeld. Prijzen van de definitieve versie zijn nog niet bekend. - Elf bekende ondernemingen in de auto-industrie en ICT hebben het In-Car Computing-initiatief aangekondigd. Dit heeft tot doel meer computers in de auto te krijgen door de acceptatie ervan te vergroten. Tot de groep van elf behoren BMW, Citroën, Ericsson, Intel, Microsoft, Nokia en auto-organisaties als AA, ADAC en RAC. De initiatiefnemers benadrukken dat nieuwe technologie geen gevaar mag vormen voor veilig verkeersgedrag. Ze willen meer oplossingen bieden op het gebied van spraaktechnologie, waardoor chauffeurs de handen aan het stuur kunnen houden. Het moet gemakkelijk worden om e-mails en voice mails te ontvangen en verzenden vanuit de auto. Ook moeten de bestaande navigatiesystemen om de snelste route te vinden, worden verbeterd. Intel ontwikkelt speciaal voor dit soort toepassingen een Pentium-chip die extreme temperatuurswisselingen aankan. - Gateway 2000 heeft bekend gemaakt dat ze bij aankoop van een van haar PC's een jaar lang internet cadeau doet. Dit geldt zowel voor desktops als voor draagbare computers. Voorwaarde is wel dat de consument meer dan 1000 dollar spendeert. Als dat het geval is, mag deze 150 uur per maand over het net surfen. Wordt de 150 uur overschreden (zo'n vijf uur per dag), dan moet per uur worden betaald. - Microsoft heeft zijn eigen online-winkel geopend: Shop Microsoft. Op deze plek kan de (voorlopig alleen Amerikaanse) bezoeker software, hardware of boeken kopen. De voordelen zijn in ieder geval niet van financiële aard: Microsoft hanteert zijn officiële prijzen die tot maximaal 25 procent hoger liggen dan de straatprijzen. Via dezelfde site kan de bezoeker echter ook besluiten om het gekozen product via een andere verkoper dan Microsoft te kopen. Voorlopig kan dat bij Beyond.com, CDW, CompUSA en Insight, die stuk voor stuk lagere prijzen hanteren. Later zullen er meer verkopers worden toegevoegd. Met het initiatief sluit Microsoft zich aan in de groeiende rij van hardware-makers die zelf hun verkoop via internet ter hand nemen zoals Apple, HP, Compaq en Gateway. Trendsetter op dit gebied is Dell. Een Canadese afdeling van Shop Microsoft volgt begin volgend jaar, andere landen nog later.