Priceline.com, waar internetters zelf kunnen aangeven hoeveel zij wensen te betalen voor een bepaald product, maakte donderdag bekend te stoppen met filiaal WebHouse. Op die site werden volgens hetzelfde principe als op Priceline benzine en levensmiddelen verkocht. Wegens geldgebrek is het bedrijf nu met het filiaal gestopt. WebHouse had, zoals zoveel e-commercesites de laatste maanden , moeite om kapitaal aan te trekken. Vraagtekens bij Priceline WebHouse opereerde weliswaar onafhankelijk van Priceline, maar voor analisten is de mislukking een aanleiding om vraagtekens te plaatsen bij het 'noem een prijs'-model van Priceline. Priceline was pionier met het op die manier verkopen van producten op internet. Met benzine en groenten en fruit was het duidelijk geen succes, maar ook met vliegtickets, het product waar het bedrijf mee begon, lopen de zaken niet helemaal naar wens. Vorige week meldde Priceline nog dat de omzet over het derde kwartaal lager dan verwacht zal uitvallen als gevolg van teleurstellende verkopen van vliegtickets. Sinds die melding daalde het aandeel al met dik 30 procent; na de aangekondigde sluiting van WebHouse donderdag ging er nog eens 36 procent van de koers af. Deze week publiceerde tijdschrift Barron's een onderzoek van Pegasus Research, waarin gesteld werd dat 86 van de onderzochte 339 Amerikaanse 'dot-com' bedrijven binnen een jaar zonder geld zitten. Gezamenlijk besteden de bedrijven het tweede kwartaal van dit jaar 1,8 miljard dollar. Van de 339 dot-commers gaven er 273 meer geld uit dan dat er binnenkwam.