Het slachtoffer werd zaterdagavond door de brandweer bewusteloos in zijn badkamer gevonden. Doordat de man buiten bewustzijn was, kon hij niet uitleggen wat er is gebeurd. De man heeft tweede- en derdegraads verbrandingen opgelopen en is voor 60 procent verbrand. Hij is opgenomen in het Davis Medical Center in Californië.

Volgens een woordvoerder van de brandweer kan het niet anders dan dat de brand is veroorzaakt door de batterij van de mobiele telefoon. Er waren immers geen andere ontstekingsbronnen in de buurt.

De man was in het bezit van een redelijk nieuwe en eenvoudige mobiele telefoon, geen smartphone. "Ik denk dat dit is veroorzaakt door een storing. De telefoon zat in zijn broekzak en hij lag leunend op zijn stoel te slapen waardoor een toets ingedrukt bleef. Waarschijnlijk is de telefoon oververhit geraakt", aldus de brandweer van Vallejo.

Wat de brand heeft verergerd, is het feit dat het slachtoffer een polyester broek droeg die in brand is gevlogen en zijn shirt en jack in lichterlaaie heeft gezet. Het vuur heeft zich vervolgens verspreid van de plastic stoel waarop de man zat, naar de rest van het appartement.

"De les die we hieruit kunnen leren is dat een mobiele telefoon ook maar gewoon een elektrisch apparaat is en dat in elk elektrisch apparaat een storing of kortsluiting kan ontstaan", aldus de woordvoerder van de brandweer.