Een stuitend gevolg van datamining. Mike Seay, een sporadische klant van OfficeMax, dat kantoorartikelen verkoopt, ontving vorige week een reclamebrief van dat bedrijf met een onvoorstelbaar briefhoofd, meldt LA Times. Daarin wordt hij aangeschreven als "Mike Seay, dochter overleden door auto-ongeluk." Vorig jaar overleed Seay's 17-jarige dochter Ashley samen met haar vriend bij een auto-ongeluk.

(via LA Times)

Volgens OfficeMax gaat het om een fout. Zij zeggen in een verklaring dat het niet anders kan zijn dat dit het resultaat is van "een gehuurde mailinglijst van een externe leverancier" en maken hun excuses. De vader lijkt inderdaad het slachtoffer geworden van het geruisloze doorverkopen van klantinformatie door commerciële databedrijven na datamining. OfficeMax heeft echter nog altijd niet achterhaald van welk bedrijf zij deze informatie hebben gekregen.

Datamining kwam ook al eens negatief in de kijker door winkelketen Target. Dat bedrijf stuurde een meisje van zestien een folder met babyartikelen toe terwijl haar vader nog niet wist dat zijn dochter zwanger was. Op basis van haar eerdere koopgedrag wist Target dit wel en benaderde haar haar doelgericht. Met een 'shock' bij haar vader tot gevolg.

'Waar hebben ze dit voor nodig?'

Seay eist nu dat dit alsnog boven water komt. Hij wil het bedrijf niet aanklagen maar omdat zijn vrouw "getraumatiseerd is door de brief", wil hij excuses van de CEO van OfficeMax. "Waarom hebben zij deze informatie? Waar hebben zij dat voor nodig? Hoe ze is overleden, wanneer ze is overleden. Dit is niet echt persoonlijk, maar dat maken zij er wel van. Dit is niet iets wat zij ooit nodig hebben", zegt Seay over het bedrijf dat hem kantoorartikelen wil verkopen.

Lees ook: Wat is datamining? op Computerworld.nl