Uit een enquête van Nielsen onder 1500 Amerikanen blijkt dat mannen vooral dvd's kopen. Na dvd's behoren games behoren tot de meest favoriete aankoop van de man. Muziek-cd's en mp3-bestanden volgen pas later, aldus persbureau Reuters. Hoeveel er gemiddeld aan deze producten wordt uitgegeven, is niet onderzocht. Een reden voor de hoge gamesverkoop is mogelijk dat de games- en consolefabrikanten zich op een steeds ouder publiek richten. Een kwart van de mensen die spelletjes spelen, is nu boven de veertig jaar. Ouderen blijken hun videogames het liefste alleen te spelen. Tieners spelen daarentegen vaker samen met anderen of tegen meerdere tegenspelers tegelijk. Volgens Nielsen besteden zogeheten actieve gamers wekelijks meer dan vijf uur aan het spelen van games. Nog eens drie uur per week zijn ze kwijt aan het online gamen samen met anderen, aldus de onderzoekers. Doordat de gamesmarkt zich op een steeds bredere doelgroep richt, bezit inmiddels ongeveer 40 procent van de Amerikaanse huishoudens een gaming-pc, een spelcomputer of handheld spelcomputer. Van deze huishoudens bezit 23 procent zelfs alle drie de typen systemen. Onder de consoles is de Playstation 2 nog altijd het populairste. De spelcomputer van Sony wordt gevolgd Microsofts Xbox en de Gamecube van Nintendo.