Die gedachte moet ook zijn opgekomen bij de Britse marine, die begonnen is met een campagne om rekruten te werven via het World Wide Web. Met de slogan Saltwater Surfin' hoopt de Royal Navy technische mensen te interesseren voor een baan bij de marine. Die worden via de webpagina's van honderd universiteiten en veertig Internet-cafés in Groot Britannië naar de homepage van de zeestrijdkrachten gelokt. De marine probeert de campagne op proef drie maanden uit. Daarna wordt bekeken of de respons op de advertenties groot genoeg is. Van iedereen die reageert op de advertentie van de marine wordt bekeken of zij geschikt zijn om rekruut te worden. De Britse marine heeft per jaar 5.500 mensen nodig. Wie probeert meer gegevens te achterhalen over Saltwater Surfin' via een zoekrobot komt voor een verrassing te staan: AltaVista bijvoorbeeld stuurt de surfers door naar een pagina waarop de marine een racistische en moordende organisatie wordt genoemd. De maker heeft in de META-tag van zijn homepage `Saltwater Surfin' en `Navy-careers' als trefwoorden opgenomen. De META-tag wordt door zoekrobots gebruikt om hun indexen samen te stellen. Werving via Internet is voor het Nederlandse leger nog nauwelijks aan de orde, zo laat het ministerie van defensie weten. De website van het ministerie groeit langzaam en zal pas over een tijd geschikt zijn voor online-aanmeldingen en e-mail. Op de pagina van de marine kan al wel via het opgeven van de doorlopen opleiding een op maat gemaakt informatiepakket besteld worden. De landmacht hoopt ook met zo'n service te beginnen. Op het moment krijgt de website van defensie drie- a vierhonderd hits per dag.