"De helft van de e-readers die vorige week tijdens de CES zijn aangekondigd is er over een jaar niet meer", voorspelt Forrester-analist James McQuivey in Business Week. Op de CES presenteerden zeker twintig elektronicamerken hun nieuwe e-readers, van Samsung met zijn E6 tot het Nederlandse BeBook met zijn nieuwe versie met WiFi en touchscreen.

Opvallen in de grote massa e-readers is steeds lastiger voor nieuwkomers op dit gebied, meent McQuivey. Tegelijkertijd verwacht Forrester Research in 2010 een verdubbeling van de verkopen van e-readers naar 6 miljoen exemplaren.

Nichemarkten

Fabrikanten van de leesapparaten gaan op zoek naar nichemarkten, omdat ze vrezen dat de massa zal kiezen voor e-readers van grote merken of voor tablets, zoals het model waar Apple volgens geruchten binnenkort mee komt. Plastic Logics grote en dure QUE is bijvoorbeeld vooral gericht op zakenmensen door zijn mogelijkheden om Office-documenten te bewerken. Andere nieuwe e-readers zoals de eDGe van enTourage of de Alex van Spring Design, combineren kleuren lcd-touchscreens met een eInk-scherm.

Nieuwkomers als Samsung hebben volgens McQuivey hetzelfde probleem als Sony op e-readergebied: een gebrekkige winkelervaring bij de aanschaf van ebooks. "Samsung is hier ook niet goed in", aldus McQuivey. Juist het grote e-bookaanbod zorgde voor het Kindle-succes in de VS, stelt hij.

Nieuwe schermtechnieken

Alle leesapparaten werken nu met zwart-wit-versies van eInk-schermen. Nieuwe displaytechnieken, afkomstig van bedrijven als Pixel Qi of het Nederlandse Liquavista, maken echter bewegende beelden en kleuren mogelijk in combinatie met een prima leesbaarheid. Ook eInk werkt overigens aan een nieuw kleurenscherm, dat eind 2010 gereed moet zijn.

Door de nieuwe schermtechnieken raakt de huidige generatie vrij trage zwart-wit e-readers snel verouderd. Intussen doemt ook de platte internettablet op als een nieuw product waarop mensen nog gemakkelijker e-books kunnen kopen en downloaden. De vraag is of mensen een apart apparaat willen aanschaffen enkel voor het digitaal lezen van boeken en bladen. Wellicht nemen ze de minder prettige leesbaarheid van lcd's voor lief.

100 dollar

Citigroup-analist Mark Mahaney spreekt in Business Week ook de verwachting uit dat Amazon de concurrentiestrijd zal opvoeren middels prijsverlagingen. Hij voorspelt dat de prijs van de Kindle, die nu 260 dollar kost, eind dit jaar is gezakt naar 100 dollar.