Adverteren op mobiele telefoons stelt nu nog weinig voor, maar als we de voorspellingen van The Kelsey Group mogen geloven, komt in daar in de komende jaren snel verandering in.

Het onderzoeksbedrijf verwacht dat de uitgaven aan mobiele advertenties, die in de VS dit jaar 33,2 miljoen dollar bedragen, tot 2012 elk jaar met 112 procent zullen stijgen. Dat zou betekenen dat de Amerikaanse omzet uit mobiel adverteren over vijf jaar 1,4 miljard dollar zal zijn.

De toenemende beschikbaarheid van mobiel breedband, nieuwe GPS-mogelijkheden en verbeterde nieuwe hard- en software zorgen er volgens de marktvorsers van The Kelsey Group voor dat het mobiele internetgebruik (en daarmee de mogelijkheid om te adverteren) de komende jaren flink groeit.

Bittere noodzaak

Eerder dit jaar verklaarde Emily Green, eigenaar en bestuursvoorzitter van de Amerikaanse Yankee Group, in een interview in Adformatie dat ze verwacht dat advertenties telecombedrijven in staat zullen stellen om (gratis) nieuwe diensten aan te bieden.

Volgens Green zijn mobiele advertenties zelfs bittere noodzaak, want consumenten voelen er volgens haar weinig voor om extra te gaan betalen voor allerhande nieuwe mobiele diensten. "Advertenties zijn daarom essentieel: zij vormen een nieuwe bron van inkomsten voor de telecombedrijven."

De eigenaar van de Yankee Group heeft vooral hoge verwachtingen van 'location based' advertenties. Daarbij krijgt de bezitter van een mobiele telefoon een advertentie voorgeschoteld die verband houdt met de plaats waar hij zich bevindt. "Als iemand langs de Albert Heijn loopt, kan Unilever diegene via het netwerk ter plekke een aanbieding doen om ijs te gaan kopen."

Segmentatie

In Nederland is de populaire nieuwssite Nu.nl recent begonnen met het vertonen van advertenties op zijn pda-versie. Tot nu toe was deze site reclamevrij.

Ook bij uitgever Ilse Media zijn de verwachtingen hooggespannen. "Gedurende de test doen we nog niets met het segmenteren van de doelgroep", verklaart Erik Rovers van Ilse Media op het web-log van Nu.nl. "Maar we zien voor de toekomst mogelijkheden in segmentatie naar bijvoorbeeld type mobiel toestel."