De marktonderzoeker verwacht dat in 2005 wereldwijd 26 miljoen MP3-spelers verkocht zullen worden. Afgelopen jaar gingen 3,3 miljoen apparaten over de toonbank. De Verenigde Staten blijven volgens de cijfers van IDC verreweg de belangrijkste markt voor MP3-spelers. De verkopen zullen daar toenemen van 2,8 miljoen vorig jaar tot 18 miljoen in 2005. De groei zal niet alleen afkomstig zijn van de 'oorspronkelijke, draagbare Rio-achtige spelers', aldus IDC. Het marktonderzoeksbureau voorziet een verschuiving van deze spelers, die gebruikmaken van het dure flashgeheugen, naar goedkopere alternatieven. IDC denkt dan aan draagbare hard-drives waarop voor hetzelfde geld veel meer muziek kan worden opgeslagen, zoals de jukebox van Creative met 6GB aan geheugen. Een andere optie zijn de zogeheten MP3CD-spelers, waarop CD-RW schijfjes met 650 MB aan MP3-bestanden kunnen worden afgespeeld. IDC verwacht dat in 2004 meer 'hard-driveachtige' spelers verkocht zullen dan de spelers die gebruikmaken van flashgeheugen. Draagbare spelers zullen volgens IDC dominant blijven, met een marktaandeel van 61 procent in 2005 in zowel de VS als wereldwijd. Niettemin ziet IDC ook groeipotentieel voor andere apparaten, als MP3-spelers voor de stereoset thuis of tuners waarmee online radiostations beluisterd kunnen worden. Wel zal de groei in dit marktsegment langzamer verlopen. Ook hier zullen de Verenigde Staten een leidende positie innemen. Voor de andere landen bepaalt de penetratiegraad van pc's volgens IDC de mate van succes met de verkoop van MP3-spelers.