Uit het onderzoek van zoekmarketeer Efficient Frontier, gebaseerd op een analyse van de sites van hun klanten, blijkt een daling van 8 procent in het vierde kwartaal van 2008, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, zo bericht The Wall Street Journal.

Daling

Volgens James Beriker van Efficient Frontier hoeft de terugval geen langdurige recessie in te leiden. Veel klanten gingen minder besteden toen zij zagen dat minder advertenties leidden tot een verkoop. Aan het eind van het kwartaal zouden de bestedingen alweer wat zijn toegenomen.

Met name kleinere adverteerders en de door de crisis geraakte financiële sector en automobielbedrijven hebben minder besteed. Detailhandelaren hebben in het vierde kwartaal juist meer uitgegeven aan zoekadvertenties: hun bestedingen zijn met 9 procent toegenomen vergeleken met 2007.

Google dominant

Google blijft met 76 procent marktaandeel de onbetwiste zoekadvertentiekampioen, terwijl Yahoo in het vierde kwartaal licht groeide tot 20 procent. Het aandeel van Microsoft Live Search daalde van 4,9 tot 4,2 procent, aldus Efficient Frontier.

Het is moeilijk te voorspellen in hoeverre de tegenvallende uitkomsten terug te zien zijn in de financiële resultaten van Google en andere zoekgiganten. Analisten verwachten donderdag nog steeds flinke groeicijfers van Google voor het vierde kwartaal. Voor de gehele Amerikaanse zoekadvertentiemarkt voorspelde eMarketer onlangs een groei van 14,9 procent in 2009, wat een kleine teruggang betekent.