Dat meldt AppleInsider op basis van een onderzoek van NPD Market Research. In dezelfde periode vorig jaar had Apple nog negen procent van de pc-markt in handen.

Analist Andy Hargraves van Pacific Crest Securities becijferde 60 procent groei in afzet van het aantal producten. Daarnaast groeide de omzet met 67 procent in ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ter vergelijking, de verkoop van pc's bedoeld voor de detailhandel steeg slechts 9 procent met een omzetstijging van 5 procent.

Laptopverkoop groeit het hardst

De groei van Apple is volgens Hargreaves vooral te danken aan de verkoop van laptops, en in het bijzonder de verkoop van de nieuwe MacBook Air. De laptopverkoop steeg met 64 procent terwijl de omzet steeg met 67 procent. "Het lijkt er op dat de verkoop van de MacBook Air eerder bijdraagt aan de totale verkoop en niet concurreert met de MacBook Pro", analyseert Hargreaves.

"We denken dat een nieuwe groep zakenlieden een significant gedeelte van de MacBook Air kopers uitmaakt." De detailhandel zag in totaal een toename van 20 procent aan laptopverkoop met een omzetstijging van 11 procent.

Desktops ook in de lift

Ook de verkoop van desktop Mac's steeg flink met een toename van 55 procent en 68 procent meer omzet. De desktopmarkt voor consumenten als geheel zakte 5 procent in verkochte producten en verloor twee procent aan omzet.

De iPod verkoopt niet dramatisch meer dan in het afgelopen jaar en zet de gestaag stijgende lijn voort van een groei van ongeveer 2 procent per jaar.

Aangezien de cijfers alleen gelden voor de detailhandel is het beeld enigszins vertekend, omdat grote spelers zoals Dell hun producten niet in de winkels hebben liggen.