In de VS is het marktaandeel van Bing, de opvolger van Live Search, in juli met een half procentpunt gestegen: van 8,4 naar 8,9 procent. Dit gaat ten koste van Yahoo en Google, die elk een derde procentpuntje verloren; tot respectievelijk 19,3 en 64,7 procent. Dat becijfert marktmeter comScore, meldt onder meer persbureau AP.

Megacampagne

Ook wereldwijd zit Bing in de lift, zo blijkt uit cijfers van een andere webmeter, Statcounter. Daar stond Bing eind juli op 3,59 procent, Yahoo op 5,18 en Google op de eenzame hoogte van 89,23 procent.

Microsoft introduceerde Bing begin juni in de VS met een marketingcampagne van naar verluidt 100 miljoen dollar. Ceo Steve Ballmer is er op gebrand om Google van repliek te dienen. Hij heeft aangegeven nog jaren lang bereid te zijn miljarden in de zoekdivisie te pompen. Eerder heeft Microsoft dat ook al gedaan voor zijn spelcomputer X-box.

Loyaal aan Google

Sinds duidelijk is dat Yahoo zal overstappen op Bing worden Yahoo en Bing in veel vergelijkingen alvast bij elkaar opgeteld. Zo meldde comScore vorige week dat het bereik van Google slechts weinig verschilt met dat van Yahoo en Bing bij elkaar opgeteld. Google bereikt 84 procent van alle Amerikaanse webzoekers en Yahoo plus Bing 73,3 procent.

Het verschil in het daadwerkelijke marktaandeel zit er vooral in dat mensen Google veel vaker en loyaler gebruiken. Google heeft per gebruiker ruim het dubbele aantal zoekacties per maand dan de Yahoo/Bing-combi, berekent comScore.

Maar liefst 70 procent van de Google-gebruikers doet geheel niet aan andere zoekmachines. Daartegenover blijft slechts een kwart van de gebruikers van Yahoo en Bing hun zoekmachine trouw.