Dat blijkt uit nieuwe cijfers (pdf) van onderzoeksbureau Nielsen Online. Het Amerikaanse marktaandeel van Microsofts Live Search was in oktober nog maar 11 procent, drie procent lager dan vorig jaar. Het aantal getoonde zoekresultaten is 19 procent lager dan in oktober 2007.

De zoekmachine van Yahoo daalt ook sterk in populariteit onder Amerikanen. Yahoo Search heeft nu nog een aandeel van 17 procent, twee procenten lager dan vorig jaar. Het aantal zoekpagina's bij Yahoo is 12 procent minder dan vorig jaar. Het totaal aantal zoekopdrachten in de VS daalde met twee procent.

Google stijgt fors

Google heeft nu in de VS een marktaandeel van 61 procent, vijf procent meer dan in 2007. Google kreeg in oktober 4,7 miljard zoekopdrachten te verwerken, 8 procent meer dan in dezelfde maand in 2007. AOL kreeg 15 procent meer zoekacties en heeft nu een marktaandeel van 4 procent. Ask.com raakte in vrije val en trekt nog maar 2 procent van de Amerikanen.

Live Cashback geen succes

Microsoft stelde deze week dat zijn project om Live Search te promoten via kortingen op producten 'een succes' zou zijn. Maar wederom blijkt uit deze Nielsen-cijfers dat die vlieger in het geheel niet opgaat qua populariteit van Live Search. Mogelijk gaat Redmond zijn zoekmachine daarom omdopen tot Kumo.

Microsoft lanceerde in mei het Cashback-programma waarmee het gebruikers geld terugbetaald voor aankopen die zij doen naar aanleiding van een zoekopdracht via Live Search. Met het programma hoopt Microsoft meer internetgebruikers naar de zoekmachine te trekken en zo de advertentie-inkomsten te vergroten en marktaandeel terug te winnen van Google.

Google elders nog dominanter

Vergeleken met Europa is het aandeel van Google in Amerika nog relatief laag. Volgens Comscore had Google in maart bijna 80 procent op de totale Europese zoekmarkt in handen. In Nederland zit Google een hele tijd zelfs al boven de 90 procent.