Afgelopen maart kregen Windows-gebruikers die iTunes en QuickTime hadden geïnstalleerd, een updatevenster te zien. In dit venster was ook Safari opgenomen, dat standaard was aangevinkt. Hoewel gebruikers en concurrenten boos reageerden blijkt de truc toch succes te hebben gehad. Uit cijfers van Net Applications blijkt dat het marktaandeel van Safari 3.1 voor Windows op 18 april was gegroeid naar 0,21%. Sinds de lancering vorig jaar van Safari 3.0 was het marktaandeel niet hoger dan 0,07% geweest.

Op 18 maart 2008 stelde Apple Safari 3.1 voor Windows en Mac beschikbaar. Een maand lang hield het bedrijf de update-truc vol. Pas sinds 18 april wordt Safari niet meer aangeboden als 'update' maar als 'nieuwe software' zodat het beter te onderscheiden is van software die al op de computer aanwezig is. Bovendien geeft het automatische update-tool gebruikers nu de mogelijkheid om de dienst uit te schakelen. Toch zijn gebruikers nog niet tevreden: diverse populaire websites worden niet goed getoond en de browser heeft problemen met Flash.

Firefox bijna verdubbeld

De cijfers van Net Applications geven aan hoe vaak een browser door een groep van gemiddeld 160 miljoen internetbezoekers wordt gebruikt. Het aantal computers waarop Safari voor Windows daadwerkelijk is geïnstalleerd ligt veel hoger dan 0,21%. Ondanks de enorme groei blijft Safari toch een kleine speler vergeleken met Internet Explorer en Firefox. Volgens onderzoeksbureau Forrester Research is met name Firefox bezig met een stevige groei in de zakelijke markt: terwijl Internet Explorer's marktaandeel bij de grootzakelijke klanten met 10% daalde, verdubbelde Firefox bijna het marktaandeel bij deze gebruikersgroep van 9,8% naar 18%. Zakelijke gebruikers blijken vooral moeite te hebben om naar Internet Explorer 7 over te stappen; de meeste bedrijven houden vast aan Internet Explorer 6, dat inmiddels alweer zes jaar oud is.