"EBay.nl is voor mensen die internationaal willen handelen, en voor collector's items. Marktplaats is voor lokale handel en ook het aanbieden van diensten." Ook is Marktplaats laagdrempeliger dan eBay, zegt Coppo in een interview met Webwereld. "EBay is voor mensen die via een veiling willen verkopen. Marktplaats gaat om contact tussen personen, en is daardoor simpeler voor gebruikers, en daarom zo succesvol."

Metingen van onderzoeksbureau STIR laten zien dat eBay.nl een redelijk aandeel heeft op de Nederlandse markt. In september (xls) haalde eBay.nl een bereik van 9,6 procent, een stuk minder dan Marktplaats (46,1) maar gelijkwaardig aan concurrenten Speurders.nl (11,6) en Tweedehands.net (9,3). Statistieken bij Alexa.com laten dezelfde verhoudingen zien.

Italianen modebewust, Nederlanders slim

Sinds deze zomer staat de Italiaan Alessandro Coppo aan het roer bij Marktplaats. Hiervoor was hij algemeen directeur van eBay Italië. "Ik merk dat waar Italianen modebewust kopen, Nederlanders vooral slim kopen. Ze houden van onderhandelen. Het handelen tussen individuen zit in de Nederlandse DNA. Een site als Marktplaats was hier ook veel eerder groot dan eBay in Italie."

Hoewel Marktplaats op tweedehandsgebied de online markt stevig in handen heeft, is er nog een enorm groeipotentieel volgens Coppo. "Slechts een paar procent van de omzet van de totale handel komt uit online. Volgens mij kan dat over niet te lange tijd groeien naar dubbele cijfers."

Internet voor niches

Volgens Coppo heeft internet de commercie echt fundamenteel veranderd. "In de jaren '80 en '90 zag je dat alles samenkwam in het hele grote winkelketens. Kleine detailhandels van weleer zijn toen verdwenen. Het maakte niet uit of je nou in Rome of Amsterdam was, overal zag je dezelfde winkels. Door internet komt de niche-aanbieder weer naar boven. Via internet kunnen hobbyisten een handeltje drijven vanuit de zolderkamer. Op Marktplaats vind je ook producten die je nergens anders kan vinden."

Stokoud uiterlijk

Aan het uiterlijk van de Marktplaats, dat in al die jaren maar weinig veranderd is, gaat Coppo niet al te veel sleutelen. "Het is simpel en sluit aan op wat onze gebruikers willen, daarom is Marktplaats nummer één. Ik ga niet de site veranderen omdat het weer eens tijd is voor een nieuw jasje. De feedback van onze gebruikers bepaalt wat er moet veranderen."

Deze zomer werd besloten het forum van Marktplaats te sluiten, omdat de leiding vond dat er teveel off-topic gekletst werd. Maar Coppo zegt dat Marktplaats nog steeds dicht bij de gebruiker staat. "Of het nou via de klantenservice is, of via gebruikerssessies, we proberen goed te luisteren naar wat ons publiek wil."

AdMarkt Mini

Een nieuwe bron van inkomsten voor Marktplaats is AdMarkt Mini. Het bedrijf had al langer zogeheten Topadvertenties bij productcategorieën, maar verkoopt nu ook advertentieruimte bij bepaalde zoektermen, zoals Google doet met AdWords. Dat model is nu nog in de testfase, maar moet uiteindelijk moet iedereen kunnen bieden op zoekwoorden.

Volgens Coppo is AdMarkt Mini een belangrijke stap om advertenties relevanter te maken voor gebruikers en kleine adverteerders meer mogelijkheden te geven. "We zijn de nummer één bestemming voor productzoekopdrachten, dus het is voor kleine bedrijfjes erg interessant om op deze manier specifiek te kunnen adverteren."

Hippas

Een aantal maanden geleden startte Marktplaats een aparte site voor de handel in tweedehands kleding, Hippas.nl. Coppo wil niet kwijt of Marktplaats nog meer nieuwe sites gaat oprichten voor specifieke producten. Wel zegt hij dat onder meer auto-onderdelen, en elektronica potentieel erg interessante terreinen zijn voor een vergelijkbare sites.