Het is een kleine stap met potentieel grote gevolgen voor de dynamiek in het 'ecosysteem' van Marktplaats.nl. Vanaf vandaag kan iedereen zijn mening geven over de geleverde - of niet (goed) geleverde - diensten van de ruim 150.000 adverteerders in de categorie Diensten.

Deze relatief nieuwe categorie op Marktplaats is het afgelopen jaar in volume verzesvoudigd en omvat rubrieken als schoonmakers, babysitters, klussers, juristen, verhuizers en hondenuitlaters.

"Na een geslaagde test in een beperkt aantal rubrieken is het vanaf vandaag mogelijk om in alle rubrieken van de groep Diensten een aanbeveling te schrijven bij een advertentie. Door middel van een aanbeveling kunnen bezoekers van Marktplaats.nl hun ervaring met een adverteerder delen met andere Marktplaats bezoekers", melden de beheerders op de site.

Aanbevelen of afraden

Het systeem heet simpelweg 'Aanbevelingen'. Reageerders dienen hun e-mailadres in te vullen en kunnen vervolgens de verkoper of dienst in kwestie 'Aanbevelen' of 'Niet aanbevelen'. Daarnaast is er de mogelijkheid om een commentaar te schrijven.

Verkopers kunnen desgewenst eenmalig een reactie op de aanbeveling schrijven, die direct onder het stukje van de commentator komt. Ook kunnen adverteerders klanten zelf uitnodigen om een evaluatie te geven. Deze mogelijkheid wordt ook gehanteerd bij de concurrent Speurders.nl.

Bij zusterwebsite eBay bestaat er overigens ook al langer een commentaarsysteem. Hier kunnen gebruikers alleen na een transactie een evaluatie van adverteerders achterlaten. In het nieuwe customer feedback systeem van Marktplaats kan iedereen, klant of niet, en desgewenst zelfs anoniem, z'n commentaar geven.

Pandora's spambox?

Op het forum tonen de eerste Marktplaats-intimi zich dan ook sceptisch. "Als iedereen wat kan plaatsen ook concurrenten die "kwaad" willen of jaloers zijn, schiet het zijn doel voorbij vrees ik", schrijft ene charro.

En 'RSJ' stelt onomwonden: "OMG (Oh my God, red)...dat gaat een drama worden...iedereen kan er wat neerzetten en zelfs zonder naam. Dit is echt een fout systeem."

Andere forumleden kijken de kat nog uit de boom of menen dat 'het wel mee zal vallen' omdat het feedbacksysteem op eBay wel goed zou werken, iets dan door anderen uiteraard weer wordt bestreden.

In goed vertrouwen

In een reactie laten Jeroen Breuer, hoofd PR en Daan Sanders, business development manager van Marktplaats weten ervan uit de gaan dat het spamprobleem zal meevallen. Daarbij baseren zij zich op de een positief verlopen test die de afgelopen zes weken in enkele rubrieken is uitgevoerd.

Bovendien denkt Marktplaats een potentiële uitbraak van 'concurrentje zwartmaken' voor te zijn doordat verkopers geen aanbevelingen kunnen geven in hun eigen rubriek. Dat dit met een nieuw e-mail account simpel te omzeilen is, erkennen Breuer en Sanders wel. Breuer: "Het is een valide punt dat we goed zullen monitoren. Maar we gaan uit van goed vertrouwen en de beste intenties."

Mocht de commentaarspam toch uit de hand lopen, dan zal het systeem worden geëvalueerd. "Want het moet wel meerwaarde hebben voor de gebruikers en de adverteerders, dát is het uitgangspunt."

Een omschakeling naar een meer dichtgetimmerd eBay-commentaarsysteem is volgens Breuer hoogst onwaarschijnlijk, 'omdat Marktplaats traditioneel staat voor laagdrempeligheid, openheid en transparantie'.