Admarkt Mini, zoals het platform heet, wordt de komende maanden getest door een aantal bureaus die zijn gespecialiseerd in zoekmachinereclames. Na de proefperiode kan iedereen advertentieruimte inkopen via Admarkt Mini.

Google-imitatie

De gelijkenissen met Google AdWords zijn groot. Adverteerders kunnen met Admarkt Mini bieden op bijvoorbeeld de zoektermcategorie 'plasmascherm'. De rangorde van de advertenties wordt bepaald door een combinatie van betaalde prijs per klik (CPC) en doorklikratio (CTR). Reclame-inkopers kunnen aan de achterkant zien hoeveel impressies en kliks hun reclames generen.

Visueel lijken de advertenties ook op die van Google. De tekstreclames bestaan uit vier regels: een titel, 2 regels beschrijving en een link naar een externe site. Een slideshow met uitleg over Admarkt Mini is al online te vinden.

Naast Topadvertenties

Admarkt Mini staat los van Admarkt Topadvertenties, de gesponsorde plekken die in de resultatenlijst boven de gebruikersadvertenties staan. Adverteerders kunnen bij de Topadvertenties reclames inkopen in bepaalde (sub)categorie├źn. Die vorm van adverteren werd bij de introductie in 2007 ook in een eerste fase getest door alleen professionele verkopers.

Internetmarketingbureau Tribal Talk heeft een screenshot gemaakt van een voorbeeld met advertenties die zijn ingekocht op Admarkt Mini: