Met het nieuwe 'Admarkt'-systeem kunnen professionele verkopers en bedrijven zogeheten 'topadvertenties' plaatsen. Van deze betaalde advertenties verschijnen er drie boven aan de pagina met 'gewone' advertenties.

"We zien al langer dat bedrijven geïnteresseerd zijn in de bezoekers van Marktplaats", vertelt Oscar Diele, marketing directeur van Marktplaats.nl. "Er zijn al garages die hun auto's bij ons aanbieden tussen de gewone advertenties."

Marktplaats heeft een halfjaar gewerkt aan het advertentiemodel waarbij bedrijven op basis van 'cost per click' (cpc) kunnen adverteren. Daarbij vullen ze zelf de rubriek en de advertentietekst in. Vervolgens stellen zij een bestedingslimiet in, met een minimum van 50 euro.

De positie van de topadvertentie wordt bepaald aan de hand van het opgegeven cpc-bedrag en de 'click trough rate' (ctr). Degene met het hoogste cpc-bedrag komt bovenaan op de eerste pagina van een rubriek. Wie minder wil betalen, komt op één van de achterliggende pagina's.

Doelgroep

Op dit moment kunnen bedrijven wel al op Marktplaats adverteren, maar dat gebeurt dan in de vorm van bijvoorbeeld een banner op de homepage. Op de advertentiepagina's zelf toont Marktplaats nu nog Google-advertenties. "Die zullen verdwijnen op de pagina's waar Admarkt gaat draaien, worden de Google-advertenties verwijderd", aldus Diele.

Woensdag gaat de nieuwe advertentievorm als proef van start in de rubrieken Banen en Computer hardware. Aanstaande maandag worden daar drie andere rubrieken aan toegevoegd (fietsen, vakanties en brommers en motoren). Het streven is om Admarkt op termijn mogelijk te maken binnen alle rubrieken.