Advertenties op Marktplaats worden standaard in chronologische volgorde geplaatst, waarbij een advertentie tegen betaling van 1,60 euro standaard bovenaan wordt geplaatst. Op dinsdag zijn voor gratis rubrieken nieuwe tarieven ingevoerd, waarbij alleen de eerste 100 advertenties nog in chronologische volgorde worden geplaatst. Voor adverteerders die tegelijk meer dan 100 advertenties vertonen, worden nieuwe mededelingen vanaf nummer 101 onderaan in de rij geplaatst.

Adverteerders kunnen tegen betaling het aantal chronologische posities verder uitbreiden. De kosten voor die pakketten variëren van 25 euro voor 250 advertenties tot 75 euro voor een ongelimiteerd aantal.

Overzichtelijk

Vooral de categorieën huis en inrichting, kleding, cd's en ansichtkaarten gaan gebukt onder veel-adverteerders.

"We kregen regelmatig klachten van gebruikers die het vervelend vonden dat er veel producten van één verkoper onder elkaar staan", vertelt een Marktplaats-woordvoerder tegen Webwereld. "Introductie van de tarieven heeft ermee te maken dat we de site wat schoner en overzichtelijker willen hebben."

Zij benadrukt dat de prijzen niet zijn ingevoerd om de omzet te verhogen, maar uitsluitend 'een drempel moeten opwerpen'.

Verzet

De maatregel stuit op verzet bij handelaren. "Ik baal ontzettend van deze regel", klaag een handelaar in kleding op het Marktplaats forum. Ook collega-textielverkopers hebben problemen met het nieuwe tarief. "Ik heb ook veel advertenties en verwijder advertenties die te ver naar onderen zakken regelmatig en plaats ze opnieuw. Dat kan ik nu dus ook niet meer doen", schrijft 'tweedehandsbabyborn'.

Verschillende klagers dreigen over te stappen naar alternatieve advertentieplatforms. Leon Kramer, algemeen directeur van Speuders, ziet dan ook een toename in het aantal advertenties in de categorie 'kind en baby'. Speurders is na Marktplaats de tweede veilingsite van Nederland en brengt voor geen enkele categorie kosten in rekening.

"De groeicurve is anders dan ik zou verwachten rond deze tijd", zegt Kramer tegen Webwereld. "Het is wel een duidelijk signaal [van Marktplaats] dat er meer betaald moet worden. We zien dat de Nederlandse consument daar erg gevoelig voor is. Wij worden dan als een van de eerste alternatieven gezien."

De Marktplaats woordvoerder zegt dat de site geen afname heeft gezien sinds de de maatregel op dinsdagmiddag is ingevoerd.

Prijsstijging

De maatregel komt een maand na de geflopte tariefsverhoging van eerder dit jaar. In april voerde de veilingsite tarieven in voor 45 verschillende rubrieken, en verhoogde de tarieven in een aantal andere rubrieken. Speurders zag het aantal advertenties met zo'n 15 procent stijgen, waarna Marktplaats de tariefsverhoging in juni terug draaide.