Dit vertelt Eugenie van Wiechen (38), algemeen directeur van Marktplaats.nl, in een gesprek met Webwereld. 'In deze huidige economische situatie beschikken mensen over een wat krappere portemonnee. Dan is het snel aantrekkelijk een oude bank of een fiets te verkopen. En de koper die een nieuwe fiets nodig heeft, zal eerst kijken naar een mooi tweedehands exemplaar.'

Digitale Kalverstraat

Maar Wiechen kijkt graag verder dan tweedehands artikelen. 'Stel dat een moeder voor haar dochtertje op zoek is naar een autozitje. Dan lijkt het logisch om op die zelfde plek informatie voor een oppas te vinden, een wandelwagen te kopen en te kijken naar een betere gezinsauto.' Marktplaats streeft daarom ook naar een breder platform. 'De site kan je zien als een soort digitale Kalverstraat. Vele winkels met veel winkelend publiek. En dus niet alleen met tweedehands spullen, dat beeld is gedateerd. 'We willen groeien op het gebied van e-commerce zodat dit ook de plek wordt waar de gebruiker bijvoorbeeld diensten kan vinden, vakanties kan boeken en een gloednieuwe auto aanschaffen.' Het einddoel is voor haar duidelijk, alleen de weg daarnaar toe is nog niet zeker.

Zo tevreden mogelijk

Volgens Wiechen draait alles om de gebruiker van Marktplaats. 'Er komen veel verschillende soorten gebruikers op de site. Kijkers, sporadische adverteerders en veelgebruikers. En hun behoeften nemen we allemaal serieus.' Recente maatregelen tegen veelgebruikers ziet zij als een resultaat daarvan.

'Het is niet zo zeer gericht tegen de veelgebruiker, maar voor de andere gebruikers. Die krijgen ook de kans om hun advertentie bovenaan te zien staan en de veelgebruiker kan nog steeds veel adverteren, alleen komen die niet altijd bovenaan. Al plaats iemand duizend advertenties, ze komen uiteindelijk allemaal op de site te staan.'

De directrice erkent dat niet alle gebruikers tevreden zijn met het beleid en de veranderingen. 'We gaan daarom ook niet voor honderd procent tevredenheid. Dat is toch niet haalbaar omdat iedereen eigen meningen en wensen heeft. Wij zijn tevreden met honderd procent zo tevreden mogelijk.'

Stabiliteit

De kwaliteit van de website speelt daarin een belangrijke rol. Recentelijke storingen zorgden voor kritiek vanuit de gebruikers. 'Wij lezen ook het forum en begrijpen dat mensen hinder ondervinden aan een storing. Technische stabiliteit staat bij ons bovenaan de agenda. Storingen kunnen voorkomen maar wij doen er alles aan die dan ook meteen op te lossen.'

DNA

En de gebruiker helpt volgens haar mee om de site te verbeteren. 'We houden regelmatig praatsessies met verschillende groepen gebruikers om precies te weten wat ze willen en van Marktplaats verwachten. Als er iets leeft onder de gebruikers, springen wij daar graag op in. De vernieuwde hoofdpagina is daar het resultaat van. Zo blijft alles heel open, simpel en eenvoudig in gebruik. Open en simpel vormt ons DNA.'