MaxFoodmarket heeft veel weg van een nationaal troetelkindje van iedereen die over e-commerce schrijft. Vorig jaar, tijdens de lancering van de websuper in Utrecht, haalde MaxFoodmarket al de landelijke pers en onlangs was het al niet anders. De reden: MaxFoodmarket ging ook bezorgen in Amsterdam, iets wat het in Naarden gevestigde bedrijf overigens al langer deed, alleen nog niet in alle postcodegebieden.

Het illustreert dat elk persbericht van MaxFoodmarket er in gaat als Gods woord in een ouderling. Gek is het niet: het is een van de weinige recente voorbeelden van een succesvol internetbedrijf. Tussen alle dramatische berichten over omzetdalingen, stijgende verliezen en massaontslagen valt elk positief nieuws, hoe klein ook, al snel op.

Het nieuws van de uitbreiding van MaxFoodmarket kwam vlak na het bericht dat Albert Heijn juist het bezorgingsgebied voor AH Thuisservice inperkte tot de Randstad. In de Verenigde Staten is er de laatste maanden ondertussen bitter weinig goed nieuws over de aldaar opererende websupers te melden.

Zo gingen onder meer HomeRuns.com, HomeGrocer Streamline en Webvan failliet. Vooral het mislukken van de laatste partij sloeg in als een bom. Webvan was ooit de lieveling van Wall Street. "Zij hebben veel te vroeg veel te veel geïnvesteerd", zo weet Dick Groot (36) van MaxFoodmarket. In de VS heeft van de grote partijen slechts Peapod overleefd, door een investering van Ahold.

Slechte site

Groot is niet verbaasd over het eigen bescheiden succes, 'anders was ik er natuurlijk niet mee begonnen'. Het succes is zelfs wat later gekomen dan gepland was. In eerste instantie had MaxFoodmarket veel last van een erg trage en dus slecht functionerende site. "Dat heeft ons klanten gekost", zo geeft Groot toe. Met de komst van een nieuwe site in juni is het bezoek verdrievoudigd, opvallend gezien de traditioneel rustiger vakantieperiode. De laatste week van augustus gaf zelfs een groei van 20 procent te zien. "Het knalt omhoog", zo zegt Groot.

Groot, die in het verleden eigenaar was van een traditionele supermarktketen in Noord-Holland, kwam op het idee om een websuper te beginnen tijdens een verblijf in Parijs, waar hij tot 1999 zat. "Het is daar een ramp om boodschappen te doen, dat kost verschrikkelijk veel tijd. Er waren wel thuisbezorgdiensten, maar ik had het idee dat die vele malen beter konden."

"Internet begon net in brede kring geaccepteerd te raken, maar op dat gebied gebeurde nog vrij weinig." Groot kwam destijds op het basisidee voor MaxFoodmarket: "De traditionele supermarkt is onze concurrent. Dat betekent dat we op het gebied van prijspeil, assortiment en levertijden moeten concurreren."

Tweeverdieners en gezinnen

Tot nu toe maakt MaxFoodmarket dit streven waar. De prijzen liggen op een gemiddeld niveau, de artikelen kunnen - desgewenst - binnen twee uur worden bezorgd en er worden geen bezorgkosten doorberekend. Ook het assortiment van 4500 producten is volgens Groot ruim voldoende voor de doelgroep (mensen tussen de 25 en 45 jaar, met de nadruk op tweeverdieners en gezinnen).

MaxFoodmarket probeert de prijzen laag te houden door zoveel mogelijk in eigen hand te houden. Zo vervoert de internetkruidenier de producten zelf. "We moeten wel, want de marges zijn laag." Verder maakt het bedrijf nauwelijks reclame. "Alleen in het begin hebben we in Utrecht wat geadverteerd op bussen, radio, billboards en in kranten. Daarna ging het eigenlijk vanzelf middels mond-tot-mondreclame. We hebben toen het marketingbudget verlaagd."

Dit en het volgend jaar zal MaxFoodmarket niet of nauwelijks met nieuwe dingen komen. "We concentreren ons puur op groei", zo zegt Groot. Zijn doel is om de grootste Nederlandse websuper te worden. "AH Thuisservice profiteert nu nog van een sterke naam, maar wij zijn goedkoper en bezorgen nog dezelfde dag. We zullen de grootste worden", zo belooft Groot. Een andere - kleinere - concurrent is Gemaknet.

Randstad

De websuper zal zich blijven concentreren op de dichtbevolkte gebieden. Buiten deze gebieden zou het volgens Groot niet lonen om te bezorgen. Momenteel zijn er drie distributiecentra: in Utrecht, Haarlem (van waaruit Amsterdam wordt bediend) en Leiden (waaronder ook Den Haag valt). Vestigingen in Rotterdam en in Breda of Tilburg worden momenteel overwogen. Hiermee zouden in totaal 7 miljoen klanten kunnen worden bediend. Nu zijn dat er 5 miljoen.

Het bedrijf, dat momenteel zo'n 110 werknemers telt, heeft volgens Groot ruim voldoende geld in kas, afkomstig van een niet nader genoemde groep informal investors. Begin 2003 denkt Groot met zijn bedrijf winst te kunnen maken.