Dat kwam door een lek in de beveiliging bij het interne netwerk van KPN Telecom, zo meldt het weekblad Elsevier. Het bleek mogelijk om de adresgegevens te achterhalen van de mensen die hun e-mail versturen via Het Net. Het gaat om zo'n 75.000 abonnees. KPN Telecom heeft het gat inmiddels gedicht. Volgens Richard Odekerken, die Elsevier op de het lek wees, was het ook mogelijk – met iets meer moeite – om de wachtwoorden te achterhalen waarmee de e-mailaccounts voor pottenkijkers worden afgegrendeld. Zo zou het mogelijk zijn geweest om de elektronische post van de abonnees in te kijken. Om "veiligheidsoverwegingen" wil KPN Telecom bevestigen noch ontkennen dat ook de wachtwoorden in gevaar zijn geweest. Een woordvoerder zegt in Elsevier dat "het mogelijk was om de adresgegevens van klanten te veranderen. Die fout is er nu uitgehaald." Het weekblad meldt verder dat KPN afziet van een kort geding tegen Michiel van Dijk, die op zijn homepage (vermeende) misstanden op Het Net aan de kaak stelt. Van Dijk was voor de rechter gesleept wegens misbruik van beeldmerken, logo's en merknamen van het bedrijf. Volgens de advocaat van KPN, Van Manen, zijn er toezeggingen gedaan door Van Dijk, waardoor een juridische procedure niet langer nodig was. Het Net ging in september van het vorig jaar onder rumoer van start. Providers vonden dat de KPN misbruik maakte van zijn machtspositie en vreesden dat Het Net op den duur volledig toegang zou gaan bieden tot het Internet. Bij de start zei KPN te rekenen op anderhalf miljoen gebruikers aan het eind van 1998. Eind vorig jaar noteerde Het Net 200.000 gebruikers. Telefoongids In een ander juridisch gevecht heeft KPN Telecom 25.000 gulden schadevergoeding geëist van het Belgische bedrijf Kapitol. KPN zegt dat de Belgen zijn telefoongids hebben gekopieerd en op het World Wide Web hebben gezet. De partijen stonden gisteren voor de rechtbank in Dordrecht tegenover elkaar. KPN zegt het plagiaat te kunnen aantonen: in de originele Nederlandse telefoongids zijn valse adressen opgenomen. Die komen ook voor in de gids van Kapitol, die enige tijd via de zoekmachines InfoSpace en Lycos was te raadplegen. De aangeklaagde Belgen zeggen dat ze hun gegevens uit de Verenigde Staten hebben betrokken, van een leverancier die daarvoor verscheidene bronnen heeft aangeboord.