McAfee is een van de eerste partners van Microsoft voor de nieuwe strategie waarbij software als online dienst wordt geleverd, waarop gebruikers zich moeten abonneren.De alliantie is bedoeld voor Hailstorm, het eerste concrete voorbeeld in de .NET-strategie dat ergens volgend jaar gelanceerd moet worden. Gebruikers van de dienst zullen dan door McAfee, bijvoorbeeld via MSN Messenger, op de hoogte worden gehouden van de laatste virusmeldingen en software updates.Maar al voor die tijd zullen de twee concerns hun eerste samenwerking lanceren. Op korte termijn moet een beveiligingsdienst van start gaan voor Passport, een serie webdiensten van Microsoft die feitelijk de voorloper is van Hailstorm. Overigens worden attachments die naar gebruikers van Hotmail, onderdeel van Passport, worden verstuurd al door McAfee op virussen gescand.Passport telt volgens Microsoft zo'n 160 miljoen gebruikers. Het aantal geregistreerde gebruikers bij McAfee bedraagt op dit moment nog geen miljoen gebruikers. Het bedrijf hoopt dat aantal met de alliantie flink op te krikken.Beleggers leken er in te geloven dat dat inderdaad zal gebeuren. Hoewel geen financiële details bekend werden gemaakt, steeg het aandeel van het bedrijf na de aankondiging van de alliantie met bijna 60 procent.Analist Richard Williams van Jefferies & Co. schat dat de dienst zo'n 5 tot 6 dollar per maand gaat kosten, een bedrag volgens CEO Srivats Sampath van McAfee behoorlijk `warm' is.