Het gaat om update 4.0.4102, die op 1 oktober werd gepubliceerd. De door BugNet gerapporteerde bug is inmiddels bevestigd door Network Associates, maker van onder meer de McAfee-software. Gebruikers wordt aangeraden nieuwe definitiebestanden te downloaden, of – beter nog – compleet nieuwe antivirussoftware. Wie de 4102 DAT-file heeft gedownload en geïnstalleerd, kan last krijgen met zijn systeem, aldus BugNet. Het gaat om alle Windows-platforms in combinatie met een oude versie van McAfee VirusScan. Deze versie 4.0.02 is al twee jaar oud, maar wordt nog door veel mensen gebruikt. Volgens Network Associates kan VirusScan 4.0.02 niet omgaan met de recente antivirus-definities. In plaats van deze uit te voeren, bevriest de Windows-computer. Zelfs control-alt-delete biedt dan geen soelaas meer. De enige remedie is volgens BugNet de pc in veilige modus te herstarten en vervolgens de systeem-scans uit te schakelen. Dit kan door eerst McAfee VirusScan Scheduler op te starten, dan rechts te klikken op McAfee VSHield en vervolgens zowel Enable System Scan als Enable Scanning of e-mail attachments af te vinken. Hierna start Windows normaal op, hoewel zonder het scannen van eventuele virussen. Het is dus raadzaam de inmiddels gepubliceerde nieuwe antivirus-updates ( 4103) te installeren en daarna het zaakje weer aan te vinken. Network Associates is vanzelfsprekend in verlegenheid gebracht door de bug. Het softwarebedrijf zou volgens BugNet overwegen om voortaan de definitiebestanden (die ongeveer één keer per week uitkomen) te bundelen met een upgrade voor de VirusScan-software. Dan zal een dergelijke pijnlijke fout niet meer voorkomen.