Het grootste elektronicawinkelketen van Nederland, de Media-Saturn Groep, int in zijn winkels thuiskopieheffing op apparatuur die duidelijk is uitgesloten van deze heffing. Die praktijk duurt voort, ondanks dat Stichting de Thuiskopie de retailer al maanden geleden heeft gewaarschuwd. Webwereld werd getipt door een gedupeerde lezer.

Al maanden op de hoogte

Het gaat om verschillende producten zoals losse interne harde schijven en solid state drives (SSD's), hiervoor rekenen Media Markt en Saturn 1,21 euro heffing. Een klein bedrag, maar volledig onterecht. Want op deze dragers rust geen thuiskopieheffing, zo staat duidelijk in het definitieve document 'Tarieven en Voorwerpen' (pdf) van Stichting de Thuiskopie.

Op een klachtensite erkende het bedrijf een maand geleden al dat het fout zit, en beloofde beterschap, maar sindsdien is het systeem niet aangepast. Het gaat overigens alleen om bakstenen winkels, de webshop van Media Markt rekent voor zover bekend geen onterechte heffingen, al is het ontbreken van de thuiskopieheffing bij de prijs wel misleidend.

Media Markt moet zich aan wet houden

Sterker nog, Stichting de Thuiskopie heeft de onterechte heffingen al maanden geleden bij Media-Saturn gemeld, bevestigt Hester Wijminga van de Thuiskopie. "Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Media Markt moet zich netjes aan de wet houden en dit gewoon terugbetalen aan de klanten."

De Stichting kan niet vertellen hoeveel onterechte heffing het zelf heeft binnengekregen. "Als Media Markt te veel aan ons heeft betaald dan betalen we dat uiteraard terug." Dit wordt maandelijks verrekend.

Kwalijke zaak

De Consumentenbond heeft geen goed woord over voor Media Markt en Saturn. "Ze moeten hier onmiddellijk mee stoppen. Wat een kwalijke zaak dat dit al zo lang voortduurt", aldus de woordvoerster van de Consumentenbond in een reactie.

Media-Saturn Groep zelf wil na een week aandringen nog geen concrete antwoorden geven, maar komt met een algemeen statement over de 'ingewikkelde en verwarrende' implementatie van de thuiskopieheffing.

Onterechte heffingen gaan door

"Fouten zijn hierbij niet uit te sluiten maar we zijn er zeker van dat dit uitzonderingen betreffen. In voorkomende gevallen is hierover met de Stichting gecommuniceerd," aldus het concern, dat klaagt over het gebrek aan "centrale sturing of heldere richtlijnen".

Kortom, het is aan de klant om op te letten of die niet met onterechte heffingen wordt opgezadeld. "Als een klant onterecht heffing heeft betaald dan kan hij/zij zich uiteraard bij ons melden en dan lossen we dat op."

En de onterechte heffingen gaan nog steeds door. "Door deze onduidelijkheid kunnen wij ook geen ingrijpende systeemwijzigingen doorvoeren, want de regelgeving kan ieder moment veranderen. Naar verluidt zal dat eind november door de Stichting Thuiskopieheffing worden voorbereid, pas dan ontstaat naar wij hopen helderheid," aldus Media-Saturn.